شرایط طالبان پاکستان برای آتش‌بس چیست؟

© AP Photo / /Ishtiaq MahsudPakistani Taliban patrol in their stronghold of Shawal in Pakistani tribal region of South Waziristan
Pakistani Taliban patrol in their stronghold of Shawal in Pakistani tribal region of South Waziristan - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.06.2022
عضو شوید
کارشناسان مسائل افغانستان می‌گویند که طالبان پاکستان شرایط خاصی برای دستیابی به یک توافق آتش‌بس با دولت پاکستان دارند.
پیشتر، روزنامه داون پاکستان گزارش داده بود که طالبان پاکستان و دولت اسلام آباد توافق کردند برای ادامه مذاکرات آتش‌بس را به مدت نامحدود تمدید کنند.
این روزنامه خاطرنشان می‌شود که دو طرف پس از دیدارهای جداگانه با مقام های طالبان افغانستان، بر تمدید آتش‌بس و ادامه گفتگوهای صلح توافق کردند.
به گفته این روزنامه، دور بعدی مذاکرات قرار است در هفته دوم ماه جون برگزار شود، زمانی‌که شورای بزرگان قومی با تحریک طالبان پاکستان در کابل گفتگوهای مستقیم خواهد داشت.
در مورد این‌که شرایط طالبان پاکستان برای آتش‌بس چیست، احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان به اسپوتنیک گفت:
"تاهنوز توافقنامه آتش‌بس امضا نشده است. پاکستان این را (توافقنامه آتش‌بس) تقاضا دارد اما طالبان پاکستان (تی تی پی) تا حال موافقه نکرده است. یک هیات 50 نفر قبایل پاکستان که در راس آن مولوی صالح شاه، سناتور پیشین پاکستان است به کابل آمده‌اند و با سراج الدین حقانی ملاقات کردند و آنها می‌خواهند که بین حکومت پاکستان و تی تی پی آتش‌بس شود".
آقای سعیدی می‌گوید که طالبان پاکستان شرایط برای آتش‌بس دارند:
"اول. می‌گویند باید حکومت طالبان قانون FCR یعنی قانون انگلیس‌ها که در قبایل را پس اعاده کند. دوم این‌که آنها می‌گویند ارتش در مناطق که ما زندگی می‌کنیم به ما غرض‌دار نباشند و نیروهای تروریستی که از کشورهای دیگر مانند ازبیکستان، تاجیکستان و برخی کشورهای دیگر با هستند، حکومت پاکستان در امور آنها مداخله نکند و در همین مناطق به‌شمول پشاور و خیبرپختونخواه شریعت اعلام کند".
احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
کارشناس مسائل سیاسی افغانستان
وی افزود:
"حکومت پاکستان تاهنوز جواب نگفته است، اما اگر حکومت پاکستان خواسته‌های طالبان پاکستان را قبول کند، باید قانون سیاسی پاکستان تغییر کند و تغییر آن مشکلاتی دارد".
احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
کارشناس مسائل سیاسی افغانستان
کارشناس مسائل سیاسی افغانستان اضافه کرد:
"طالبان پاکستان همچنان می‌گویند که 6 الی هفت گروه از تروریست‌های خارجی که با ما هستند، باید در قبایل مصون باشند".
احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
کارشناس مسائل سیاسی افغانستان
فرهاد ابرار کارشناس مسائل سیاسی همچنان می‌گوید که یکی از خواست‌های اصلی و بنادین (تی تی پی) براندازی حکومت در پاکستان و برپایی نظام اسلامی در چهارچوب نظام فکری این گروه خوانده می‌شود:
"شبیه اکثریت گروه‌های اسلام‌گرا که با هم در تعامل مستقیم و غیر مستقیم به سر می‌برند؛ طالبان پاکستانی هم از این امر مستثنا نیست. این گروه با گروه‌های دیگر مانند طالبان افغان، القاعده، لشکر جهنگوی، سپاه صحابه... در ارتباط قرار دارد. با توجه به ارتباطی‌که این گروه با طالبان افغان دارد پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان و افزایش ناامنی‌ها در پاکستان و مناطق مرزی این کشور با افغانستان، مقام‌های از دولت پاکستان در یک اقدام نمادین با حمایت طالبان افغان در میز مذاکره با طالبان پاکستانی به یک آتش‌بس یک‌ماهه به توافق رسیدند. آتش‌بسی که دوام نکرد و باز هم طالبان پاکستانی را سرخط بعضی از رسانه‌های جهانی کرد".
فرهاد ابرار کارشناس مسائل سیاسی - اسپوتنیک افغانستان
فرهاد ابرار
کارشناس مسائل سیاسی
آقای ابرار می‌گوید که با توجه به این‌که پاکستان همواره لانه‌ی بهشتی گروه‌های اسلام‌گرا و رادیکال بوده و اما این موضوع را پاکستانی‌ها بارها به‌شدت رد کرده‌اند، من فکر می‌کنم پاکستان با فربه کردن مسألۀ تی‌ تی‌ پی سه سناریوی اساسی را دنبال خواهد کرد:
"سناریوی نخست این است ‌که شبیه گذشته مقام‌های این کشور ادعا می‌کنند که پاکستان خود در معرض گروه‌های اسلام‌گرا، رادیکال و تروریستی قرار دارد، بنابراین هیچ‌گاهی حامی هیچ گروه تروریستی نبوده بلکه از این ناحیه متقبل ضرباتی نیز شده‌است".
فرهاد ابرار کارشناس مسائل سیاسی - اسپوتنیک افغانستان
فرهاد ابرار
کارشناس مسائل سیاسی
کارشناس مسائل بین‌المللی افزود که سناریوی دوم این است که مقام‌های پاکستانی تلاش می‌کنند تا نشان دهند گروه‌های اسلام‌گرا، رادیکال و تروریستی همواره از خاک افغانستان به‌خصوص جنوب و مرزی این کشور تهدید مستقیم و غیر مستقیم را متوجه پاکستان و منطقه کرده/ می‌کند.
وی اضافه کرد:

"در این سناریو پاکستانی‌ها فکر می‌کنم پس از مسلط شدن طالبان افغان بر افغانستان تا جای موفق بوده‌اند. سناریوی سومی این می‌تواند باشد که پاکستان با کشیدن پای طالبان افغان به‌عنوان میانجی به‌دنبال گرفتن امتیازات کلان به گروه طالبان افغان باشد، در این سناریو پاکستانی‌ها نشان می‌دهند که طالبان افغان توانایی‌های در عرصه‌ی تأمین امنیت و دیپلماسی دارند، بنابراین جهان باید در تعامل با طالبان قرار گیرد نه تقابل زیرا این گروه الترناتیف دیگری در افغانستان ندارد".

فرهاد ابرار کارشناس مسائل سیاسی - اسپوتنیک افغانستان
فرهاد ابرار
کارشناس مسائل سیاسی
طبق گزارش‌ها، دور بعدی مذاکرات قرار است در هفته دوم ماه جون برگزار شود، زمانی‌که شورای بزرگان قومی با طالبان پاکستان در کابل گفتگوهای مستقیم خواهد داشت.
پیشتر سایت داون نوشته بود: گزارش هایی در مورد آزادی دو سرکرده کلیدی تحریک طالبان پاکستان و تحویل آنها به طالبان افغانستان منتشر شده است. هر دو این افراد در لیست بیش از یکصد زندانی بودند که آزادی آنها یکی از خواسته های اصلی گروه تحریک طالبان پاکستان است.
دور اول گفتگوها میان پاکستان و گروه تحریک طالبان که اواخر سال گذشته میلادی برگزار شد، به آتش بس یک ماهه منجر شد که بعداً شورشیان دولت اسلام‌آباد را به نقض مفاد آتش‌بس متهم کرد. متعاقباً تحریک طالبان پاکستان حملات خود را علیه نیروهای پاکستانی از سر گرفت و آمارهای جدول‌بندی شده توسط مؤسسه مطالعات صلح پاکستان نشان می‌دهد که در سال جاری، نزدیک به 46 حمله، عمدتاً علیه نیروهای امنیتی صورت گرفته است که طی آن 79 نفر جان خود را از دست دادند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала