طرح طالبان برای برگزاری لویه جرگه؛ کارشناس: صرف جرگه می تواند نوع نظام افغانستان را تعیین کند

© Photo / LJ / LJلویه جرگه مشورتی صلح
لویه جرگه مشورتی صلح - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.06.2022
عضو شوید
گروه طالبان روی یک طرح برای برگزاری یک جرگه بزرگ مشورتی یا لویه جرگه مشورتی برای بیرون رفت افغانستان از بحران کنونی کار می کنند.
کمیسیون سیاسی طالبان به رهبری معاون الوزراء این گروه رهبری این طرح را به عهده دارد، هر چند که تاریخ برگزاری این نشست تاکنون به اشتراک گذاشته نشده است.
انعام الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان به آریانا نیوز گفته است که جزئیات این طرح پس از تائیدی توسط رهبری گروه طالبان همگانی خواهد شد.
او گفت: "کمیسیون سیاسی طالبان روی طرح کار می کند تا بتواند یک مجمع افغانی را فراخواند تا روی بعضی از مسائل مشورت شود".
داکتر شیر حسن حسن، کارشناس سیاسی برجسته افغان مقیم مسکو به خبرگزاری اسپوتنیک می گوید که در شرایط دشوار افغانستان اطمینان داده نمی شود که آیا همین جرگه یا نشست می تواند برای بیرون رفت افغانستان مفید باشید یا خیر.
او افزود:

"می تواند همین جرگه طوری ترتیب شود، مانند دوره اول طالبان که در کندهار برگزار شد، ملاها تصویب کردند که اینجا امیر المومین است".

آقای شیر حسن تاکید دارد که اگر جرگه با حضور همه اقوام از تمام ولایات افغانستان برگزار شود، و آزادانه روی نظام افغانستان، قانون اساسی، حقوق بشر و تشکیل دولت بحث شود، بهترین گزینه همین است.
این کارشناس سیاسی می گوید که اگر حاکمان کنونی افغانستان جرگه را برگزار کنند و فیصله جرگه عمل نکنند نیازی به برگزاری آن نیست.
او گفت:

"اگر حاکمان فعلی افغانستان جرگه را برگزار می کنند و به فیصله آن عمل نمی کنند نیازی به برگزاری نیست، حتمن یک مشکل را احساس کرده اند که می خواهند جرگه را برگزار کنند".

آقای شیرحسن می افزاید که بهترین فیصله را لویه جرگه افغانستان انجام می دهد، هیچ نهاد دیگر نمی توانند مانند این نشست بزرگ افغان‌ها تصمیم گیری کند، همه شمول‌ترین آن در خصوص افغانستان همین لویه جرگه است، هر فیصله را لویه جرگه نهایی کند، مشکلات افغانستان را اگر حل نماید، آسان‌تر خواهد ساخت.
ای کارشناس روی حضور سیاسیون و مقام‌های پیشین افغانستان در جرگه گفت:

"به عنوان افغان می توانند حضور داشته باشند، مانند گذشته در لویه جرگه با 200 یا 300 محافظین خود نروند، ولی به عنوان یک افغان، مانند ما و شما حضور داشته باشند، حتی عطا محمد نور به عنوان یک افغان نیز حق دارند که در جرگه حضور داشته باشد، ولی نه به عنوان یک فرمانده که حق تمام تاجیکان را در اختیار داشته باشد. یا یک پشتون از کندهار در جرگه حضور می یابد و ادعا کند که مه کلان تمام پشتون ها می‌باشم، می توانند به عنوان نماینده یک ولسوالی، ولایت و یک قریه حضور یابند".

این کارشناس هشدار می دهد که جرگه می توانند نوع نظام افغانستان را تعیین می کنند، در غیر این صورت مانند، امروز برای هیچ شهروند قابل قبول نمی باشد.
لویه جرگه ها در تاریخ افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.05.2022
چندرسانه ای
لویه جرگه ها در تاریخ افغانستان + داده نمایی
او می افزاید:

"بزرگترین حرف، تعیین نوع نظام افغانستان است، دلیل که نظام کنونی به رسمیت شناخته نشده است، همین است، که توسط لویه جرگه یا یک مکانیزم مشروع مردم سالار دیگر تعیین نشده است، باور دارم نظام را که لویه جرگه تعیین کند، دنیا به رسمیت خواهد شناخت و از انزوای سیاسی ما بیرون می شویم".

قابل ذکر است که در حال حاضر خواست‌ها و پیش‌شرط‌های کشورهای جهان‌ از گروه طالبان رعایت حقوق بشر، تشکیل دولت فراگیر، احترام به حقوق اساسی زنان‌، تامین حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی و خودداری از سرکوب و کشتار مخالفان سیاسی است.
این گروه نزدیک به یک سال حکومت‌داری تاکنون به این خواست‌ها تن نداده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала