سیگار: اشرف غنی با کمتر از یک میلیون دالر از افغانستان گریخت

© https://twitter.comرسانه ها: اشرف غنی راهی آمریکا می شود
رسانه ها: اشرف غنی راهی آمریکا می شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.06.2022
عضو شوید
بازرس ویژه‌ی آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) که ادعای فرار اشرف‌غنی، رئیس‌جمهور پیشین و نزدیکانش با 169 میلیون دالر را بررسی کرده، می‌گوید که بعید به نظر می‌رسد که این ادعا صحت داشته باشد.
به گزارش اسپوتنیک، یافته های منتشر شده از سوی نهاد آمریکایی موسوم به بازرس کل ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار) نشان می‌دهد که در زمان سقوط دولت کابل در تابستان گذشته، اشرف غنی و مشاورانش ممکن است نزدیک به 500 هزار دالر پول در هنگام خروجشان از این کشور با هلیکوپتر با خود برده باشند، اما این مبلغ از یک میلیون دالر فراتر نرفته است.
جان سپکو، بازرس ویژه‌ی آمریکا در نامه‌‌ای یافته های سیگار را با قانون‌گذاران آمریکایی شریک کرده، نوشته است که اگرچه سیگار دریافته است که مقداری پول نقد از محوطه‌ی قصر ریاست‌جمهوری گرفته شده و در هلیکوپترها بارگیری شده است، اما شواهد نشان می‌دهد که این رقم از یک میلیون دالر تجاوز نمی‌کند. به گفته‌ی او ممکن است ارزش این مقدار پول حدود 500 هزار دالر باشد.
اینها یافته‌های گزارش سیگار در مورد سرقت پول‌ها از افغانستان است در حالی که انتظار می‌رود گزارش نهایی مربوط به این موضوع پس از انجام مصاحبه‌های بیشتر از سوی بازرس کل، ارائه شود. با این حال، این گزارش بیان می‌کند که تعیین اینکه چه کسی میلیون‌ها دلار پول را در افغانستان به سرقت برده، دشوار است، زیرا سوابق دولت و نظارت امنیتی در این کشور اکنون در دست طالبان است.
این بازرس کل در گزارشش پس از انجام بیش از 30 مصاحبه با مقامات سابق افغانستان، اینکه اشرف غنی مقصر دزدیده شدن این پول‌ها بوده را رد کرد، زیرا او و مشاورانش بر خروج سریع به همراه تعداد افرادی بیشتر از ظرفیت هلیکوپترها متمرکز بودند.
در این گزارش گفته شده که بیشتر این پول‌ها مربوط به بودجه عملیاتی حکومت افغانستان بود و به طور معمول در ارگ ریاست جمهوری نگهداری می‌شد. طبق این گزارش، این مقدار پول نزد همه افرادی بود که در هلیکوپترهای حامل اشرف غنی و همسرش از کابل فرار کردند.
ادعای فرار اشرف‌ غنی با 169 میلیون دالر از کابل با سه چرخبال، اولین‌بار توسط سفارت روسیه در کابل مطرح شد. بازرس آمریکا در گفت‌وگو با همراهان اشرف‌‌غنی و مقام‌های حکومت پیشین، این ادعا را بررسی کرده است.
به گفته‌ی این نهاد، با توجه به ماهیت عجولانه‌ی حرکت اشرف‌غنی و همراهانش و محدودیت بار و عملکرد هلیکوپترها، خروج 169 میلیون دالر بعید به نظر می‌رسد.
طبق این گزارش، اشرف‌غنی را هنگام فرار، سه چرخبال همراهی می‌کرده است. به گفته‌ همه‌ی شاهدان عینی، چمدان‌های موجود در این سه هلیکوپتر کم بوده است؛ اما برخی حاوی وسایل شخصی و برخی دیگر حاوی پول نقد بودند.
یکی از مقامات ارشد سابق در هلیکوپترها گفته است: "همه 5000 تا 10000 دالر در جیب داشتند… هیچ‌کس میلیون‌ها دالر نداشته."
در عین حال یک مقام دیگر گفته است که چمدان رئیس PPS دارای بودجه نقدی ماهانه برای PPS، تقریبا 20 میلیون افغانی (حدود 200.000 دالر) بوده است.
بر اساس گزارش سیگار، یک چمدان که پول نقد در آن بود متعلق به جنرال قاهر کوچی بود که دوصد هزار دالر از صندوق خدمات حفاظتی ریاست‌جمهوری را حمل می‌کرد.
این گزارش می‌گوید رفیع فاضل، معاون مشاور امنیت ملی حدود 240 هزار دالر از بودجه نقدی اختیاری شورای امنیت ملی افغانستان را در کوله پشتی خود داشت.
یک مقام ارشد سابق در هلیکوپترها نیز به سیگار گفت: "همه 5 تا 10 هزار دالر در جیب خود داشتند... هیچکس میلیون‌ها دالر نداشت."
بر اساس محتوای این گزارش، هلیکوپترهای ریاست جمهوری افغانستان بیش از حد مملو از مسافران و سوخت بودند که بتوانند در عین حال فضایی را برای محموله‌های اضافی، به ویژه محموله‌هایی با وزن دو تن بگذارند.
در حالی که طالبان به سرعت به کابل نزدیک می‌شدند، تیم اشرف غنی تمرکز خود را بر فرار با نجات جان خود گذاشت.
بر اساس گزارش‌ها، تصمیم آنها برای فرار به قدری ناگهانی بود که اشرف غنی پابرهنه بود و یک مقام را ملزم کرد که به دنبال کفش‌هایش بگردد و غنی حتی فرصت پیدا نکرد پاسپورت خود را قبل از خارج شدن پیدا کند.
غنی ترتیبی داده بود که همسرش، رولا غنی، بانوی اول سابق افغانستان، همراه با مقامات ارشد کشور را ترک کند، اما در حالی که تیم امنیتی در حال انجام مقدمات بود، وضعیت برای این رئیس جمهور سابق افغانستان بدتر شد. بر اساس این گزارش، رئیس تیم امنیت ریاست جمهوری افغانستان به مشاور امنیت ملی این کشور هشدار داد که اگر هلیکوپترها غنی را جا بگذارند، "رئیس جمهور کشته خواهد شد."
جان سپکو، در نامه‌ای خود افزوده است که این احتمال وجود دارد که مقادیر قابل توجهی از پول ایالات متحده از اموال دولت افغانستان در هرج‌ومرج تسلط طالبان ناپدید شده باشد، از جمله پنج میلیون دالر که از کاخ ریاست‌جمهوری و ده‌ها میلیون دالر از صندوق اداره‌ی امنیت ملی گرفته شده است.
او گفته به‌نظر می‌رسد که تلاش برای غارت سایر بودجه‌های دولتی رایج بوده است
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала