علاقمندی چین برای کار روی استخراج معدن مس عینک

© Photo / آرشیف ارگمعدن مس عینک در لوگر
معدن مس عینک در لوگر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.06.2022
عضو شوید
وزارت معادن دولت موقت طالبان از استخراج معدن مس عینک توسط یک شرکت چینی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، پروژه استخراج مس معدن عینک در شرق افغانستان توسط شرکت چینی MCC-JCL Aynak Minerals Company در مذاکرات با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس الوزرای طالبان (ممنوع در فدراسیون روسیه) مورد بحث قرار گرفت.
مسئولین شرکت دولتی MCC چین در دیدار با معاون رئیس الوزرای طالبان خواهان "حل مسائل اساسی" برای آغاز پروژه استخراج معدن مس عینک لوگر شده است.
، معاون سیاسی رئیس الوزرای طالبان قول "همکاری بیشتر برای آغاز هرچه زودتر روند استخراج‌ مس عینک" را داده است.
پیش ازاین شرکت دولتی چینی در ملاقات با وزیر معادن طالبان در 12 حمل گفته بود که به دنبال مذاکره مجدد برای وضع شرایط جدید در قرارداد مس عینک است است و با پیشنهاد کاهش مالیات و نرخ حق امتیاز 19.5 درصدی قرارداد، می‌خواهد پول کمتری به حکومت طالبان بپردازد.
بر اساس گزارش سروی زمین شناسی ایالات متحده، معدن مس عینک در ولایت لوگر در شرق افغانستان، بزرگترین معدن مس در اوراسیا است که حاوی 450 میلیون تن سنگ مس است. پیش از این، شرکت های چینی برای دستیابی به ذخایر لیتیوم در افغانستان ابراز علاقه کرده بودند.
شرکت‌های چینی پس از تسلط طالبان وعده سرمایه گذاری در افغانستان را داده اند. طالبان امیدوارند که با جلب سرمایه گذاری این شرکت‌ها بر عواید خود بیفزایند. اما، کارشناسان می‌گویند که حکومت طالبان هنوز به رسمیت شناخته نشده است که به همین علت، شرکت‌های چینی‌ نمی‌توانند قراردادهای عمده را با طالبان به امضا برسانند.
نقض تحریم‌های ایالات متحده که طالبان مشمول آن اند، باعث وضع جریمه‌های مالی بر شرکت‌های چینی خواهد شد و از سوی دیگر، چین متهم به نقض رسمی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل می‌گردد.
از سوی دیگر، روزنامه دولتی گلوبال تایمز در گزارشی در 27 اپریل خبر داده بود که دستکم 20 شرکت چینی علاقمند ورود به بازار معادن افغانستان اند. با این حال، یکی از مسئولین این شرکت‌ها به گلوبال تایمز گفت که به رغم علاقه و امکان سنجی سرمایه‌گذاری در افغانستان، بسیاری از این شرکت‌ها منتظر بهبود اوضاع داخلی افغانستان اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала