کشمکش مهدی مجاهد با طالبان؛ از رییس استخبارات بامیان تا "مسلح غیرمسئول"

© @https://twitter.comپرچم طالبان
پرچم طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.06.2022
عضو شوید
رییس استخبارات پیشین گروه طالبان برای ولایت بامیان را سران محلی این گروه به نام مسلح غیر مسئول خواندند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، پس از کشمکش‌های پسین بر سر تعیین ولسوال جدید برای ولسوالی بلخاب سرپل، مولوی مهدی مجاهد؛ رییس پیشین استخبارات بامیان، شخصی را به حیث ولسوال تعیین کرد؛ اما دولت محلی نه تنها ولسوال را نپذیرفت؛ بلکه شخص مهدی مجاهد را نیز "فرمانده مسلح غیرمسئول" خوانده است. اگرچه مقامات سرپل می‌گویند، که این تعبیر در برابر مجاهد از سوی رهبران "گروه طالبان" به کار نرفته است.
کشته وزخمی شدن  20 تن از طالبان در ولایت سرپل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.06.2022
جدال بر سر تعیین ولسوال بلخاب در ولایت سرپل
منابع معتبر مردمی در بلخاب می‌گویند، که پس از درگیری یک هفته پیش بر سر معادن زغال سنگ ولایت سرپل، هنوز اوضاع در بلخاب غیرعادی است و مردم نگران درگیری در این ولسوالی هستند.

به گفته منابع، مولوی مهدی مجاهد، شخصی را به حیث ولسوال برای بلخاب تعیین کرده؛ اما دولت محلی ولسوال را قبول نکرده است.

منابع تاکید کردند، که شب گذشته (چهارشنبه ۱۸ جوزا) اعلام کرد که مهدی مجاهد "مسلح غیرمسئول" است و دیگر ارتباطی با "امارت اسلامی" ندارد.

در همین حال، مسئولان "امارت اسلامی" در سرپل می گویند که مهدی مجاهد فعلا مسئولیتی در دولت ندارد؛ اما از سوی بزرگان دولت "مسلح غیرمسئول" اعلام نشده، ممکن است کدام فرد غیر ذیصلاح او را "مسلح غیرمسئول" خوانده باشد.

فخرالدین محمدعمیر سرپلی؛ رییس اطلاعات و فرهنگ سرپل گفت: "از طرف مسئولان دولت، مولوی مهدی مجاهد "قوماندان غیرمسئول" اعلان نشدہ، ممکن است کدام منابع غیر ذیصلاح کدام چیزی نوشته باشند و ما می گوییم که مهدی مجاهد فعلا در سرپل به کدام کاری موظف نیست."

سرپلی همچنین افزود، که اوضاع در حال حاضر در بلخاب نگران‌کننده نیست و جنجال های این ولسوالی حل و فصل شده است.

بلخاب از ولسوالی های مهم و منبع عایداتی در سرپل است که بنا بر وجود معادن زغال سنگ همواره مورد مناقشه میان قدرت های محلی بوده است. هفته گذشته درگیری میان نیروهای مهدی مجاهد و "گروه طالبان" بر سر نگهداری و استفاده از زغال سنگ در این ولسوالی، نزدیک به ۱۰ کشته و زخمی از هر دو طرف برجا گذاشت.

مولوی مهدی مجاهد از معدود اعضای هزاره "گروه طالبان" که پیش از این به عنوان رییس استخبارات بامیان تعیین شده‌بود؛ اما گفته می شود از این مقام برکنار شده و در حال حاضر، هیچ سمت رسمی در تشکیلات دولت "امارت اسلامی" ندارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала