آمریکا بالگرد های خریداری‌شده برای افغانستان را به اوکراین می‌دهد؛ طالبان می‌توانند جلوگیری کنند؟

© Sputnik / Ministry of Defence of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر Вертолеты МИ-8 над забайкальским полигоном "Цугол"
Вертолеты МИ-8 над забайкальским полигоном Цугол - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.06.2022
عضو شوید
روسیه می‌گوید تصمیم مقامات آمریکایی برای انتقال چهار فروند بالگرد Mi-17 به اوکراین، که مسکو برای عملیات ویژه در افغانستان در اختیار واشنگتن قرار داده بود، به وضعیت کی‌یف و اعتبار ایالات متحده لطمه می زند.
وزارت دفاع آمریکا "پنتاگون" اعلام کرده است که قصد دارد 4 فروند از 16 فروند بالگردهای می 17 را که پیش از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان برای ارتش این کشور از روسیه خریداری شده بود، در چارچوب بسته کمک نظامی به اوکراین تحویل دهد.
هنگامی که ایالات متحده در اوایل دهه 2010 می خواست نیروی هلیکوپتر برای ارتش افغانستان تهیه کند، خرید بالگرد می – 17 از یک شرکت دولتی صادرات تسلیحات روسیه را پیشنهاد کرد.
این پیشنهاد، نمایندگان کنگره امریکا را خشمگین کرد که می گفتند بایستی یک شرکت تسلیحاتی این کشور انتخاب می شد. اما پنتاگون بر این انتخاب پافشاری کرد، به این علت که بالگردهای روسیه نسبتا ارزان بوده، عملکرد خوبی در بخش های صحرایی و کوهستانی افغانستان نشان داده اند و خلبانان افغانستانی با کاربرد آنها اشنا هستند.
در حالی که نه کنگره امریکا و نه کرملین پیش بینی نمی کردند که نزدیک به 10 سال بعد، 4 فروند بالگرد نفربر در چارچوب کمک های تسلیحاتی ایالات متحده به اوکراین، علیه نیروهای روسیه به کار برده شوند.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد، مسکو اقدام آمریکا برای تحویل بالگردهای می-17 به اوکراین را قاطعانه محکوم می‌کند.
در این بیانیه آمده است، ارسال محموله‌های جدید کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین، نقض آشکار تعهدات بین‌المللی واشنگتن است.
آیا مقامات فعلی افغانستان می‌توانند از انتقال بالگرد های "افغانستان" به اوکراین جلوگیری کنند؟ یا طالبان خواستار انتقال بالگرد ها به افغانستان طبق قرار داد منعقد شده توسط دولت سابق هستند ؟ چگونه می‌توان این بالگرد ها را دوباره به افغانستان منتقل کرد؟
یحیی چاووش رئیس حزب خط سوم و آگاه مسائل سیاسی در صحبت با اسپوتنیک می‌گوید مطابق قوانین، نورم ها و هنجار های بین المللی، که ایالات متحده آمریکا همیشه آنها را نادیده گرفته و نقض نموده است، این موضوع نیز به سلسله سایر موضوعات قبلی نادیده گرفته شد. کارشناس می‌افراید:
«ایالات متحده حق ندارد تحت هیچ شرایطی بالگرد های افغانستان را که در کشور ثالث نگهداری می‌شد در اختیار ارتش اوکراین قرار دهد. در متن قرارداد در خصوص این بالگرد ها ذکر شده که متعلق به افغانستان است و آمریکا اختیار تسلیم دهی آنها را به اوکراین ویا هیچ کشور دیگری ندارد.»
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
کارشناس می‌گوید، ایالات متحده در شرایط جهان تک قطبی خود را ژاندارم جهانی می‌بیند، اختیارات سازمان ملل در دست آمریکاست، کشور های اروپایی را "برده و غلام" می‌داند و می‌افزاید:
«در شرایط کنونی ارسال بالگرد های افغانستان در وضعیت اوکراین هم چندان تأثیری نخواهد داشت، زیرا نیرو های روسیه تا کنون صد ها بالگرد خود ارتش اوکراین را ساقط و نابود کرده اند و این 4 بالگرد در وضعیت جنگ اوکراین تغییری نخواهد آورد.»
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
آقای چاووش گفت، از حالات می‌توان مشخص کرد که درگیری های اوکراین به سمت شکست دولت زلنسکی در حرکت است و نیرو های "باندر" و آزوف" با گذشت هر روز تلفات زیادی را متقبل می‌شوند.
«کمک های آمریکا به اوکراین نه تنها تأثیر چندانی در اوضاع اوکراین ندارد، بلکه وضعیت در داخل خود آمریکا را نیز که هم اکنون با تورم و چالش های سخت اقتصادی مواجه است، بیشتر به طرف بحران می‌برد.»
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
رئیس حزب خط سوم افزود: مقامات فعلی افغانستان در شرایط کنونی به هیچ وجهه قادر نخواهند بود که از انتقال این بالگرد ها به اوکراین جلوگیری کنند. طالبان تا هنوز نتوانسته اند حتا بالگرد های را که به تاجیکستان و ازبکستان منتقل شده اند به رغم روابط خوب با ازبیکستان، دوباره بازگردانند.

«گروه طالبان تا کنون از سوی هیچ کشور و نهاد بین المللی و حتا کشور دوست طالبان یعنی پاکستان به رسمیت شناخته نشده و این گروه حرکت های را از خود نشان دادند که بیش از پیش اعتبار خود را نزد جامعه جهانی تضعیف نمودند. به ویژه در مسأله محدودیت ها علیه زنان، بسته ماندن مکاتب و فرمان های اجباری رهبر این گروه ملا هبت الله آخوند زاده و تخلفات و انتقام جویی ها دست به دست هم داده و اعتماد به این گروه را ضعیف ساخته است.»

یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
آقای چاووش در اخیر گفت، حتا کشورهای که پیش ازاین روابط بهتری با طالبان داشتند، اکنون در روابط شان تجدید نظر نموده اند. اکنون فکر نمی‌گردد که ایالات متحده آمریکا خواست طالبان در مورد انتقال هلیکوپتر های خریداری شده برای افغانستان را بپذیرد.
گفتنی است این بالگردها پیش از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و سقوط دولت پیشین این کشور به‌دست طالبان، برای بازسازی به اوکراین منتقل شده بودند.
چندی پیش سرویس فدرال همکاری‌های نظامی ـ فنی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که روسیه نسبت به هرگونه انتقال غیرقانونی تسلیحات و تجهیزات نظامی تولید روسیه (شوروی) به اوکراین یا سایر کشورها، از جمله بالگردهای عرضه‌شده توسط "روس آبارون اکسپرت" که تحت یک قرارداد بزرگ با پنتاگون در سال 2011 منعقد شده بود، معترض است.
اداره‌ی خدمات فدرال روسیه گفته است که در قرارداد فروش هلیکوپترها قید شده است که هر نوع صدور مجدد یا تحویل‌دهی آن به یک کشور سوم، به جز افغانستان بدون رضایت روسیه جواز ندارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала