وزیر صنعت طالبان: واردات کالاهای مشابه تولید داخل به افغانستان ممنوع می‌شود

© Photo / Customs Nangarharگمرک ننگرهار
گمرک ننگرهار - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.06.2022
عضو شوید
وزیر صنعت و تجارت طالبان گفت: برای پشتیبانی از بخش خصوصی از واردات کالاهای مشابه تولیدات داخلی به افغانستان جلوگیری می‌شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، افغانستان کشوری است که عمده نیاز شهروندان این کشور از طریق واردات از کشورهای مختلف به خصوص همسایه های این کشور تامین می‌شود. در حال حاضر با روی کار آمدن حکومت طالبان، سرمایه گذاران افغانستانی خواهان ممنوعیت کالاهای مشابه تولیدات داخل هستند.
 کاهش 20 درصدی واردات گندم به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.04.2022
کاهش 20 درصدی واردات گندم به افغانستان
"نورالدین عزیزی" وزیر صنعت و تجارت افغانستان گفت: وزارت صنعت و تجارت برنامه‌های مختلفی برای حمایت از بخش خصوصی و رشد تولیدات داخلی دارد که یکی از مهمترین برنامه‌ها جلوگیری از واردات کالاهای مشابه است.
وی ادامه داد: پس از بررسی از شهرک صنعتی هرات و مشاهده تولیدات باکیفیت که می‌تواند نیازمندیهای شهروندان را رفع سازد دیگر نیاز نیست تا کالاهای مشابه به افغانستان وارد شود.
وزیر صنعت و تجارت افغانستان تاکید کرد: با افرادی که کالاهای مشابه را از این پس وارد افغانستان کنند برخورد صورت خواهد گرفت و در کنار افزایش تعرفه بر کالاهای مشابه با قاچاق این کالاها نیز مبارزه صورت خواهد گرفت.
ازطرف دیگر حمید الله خادم رئیس اتاق صنایع و معادن هرات در اینباره گفت: در حکومت گذشته 90 درصد از کالاهای مورد نیاز شهروندان به دلیل وجود فساد در گمرکات و حکومت با وجود تولیدات داخلی از کشورهای مختلف وارد می‌شد و خسارات زیادی به سرمایه گذاران وارد کرده بود.
وی تصریح کرد: امروز در شهرک صنعتی هرات 75 نوع محصولات مواد غذایی، لبنیاد، محصولات کشاورزی و مواد شوینده تولید می شود که در این حوزه به خودکفایی رسیدیم.
خادم خاطر نشان کرد: با برنامه ریزی دقیق و همکاری گمرک، نظارت بر بازار و مواد خام تشدید شده و در صورت تخلف برخورد خواهد شد.
این درحالی است که سرمایه گذاران و بخش خصوصی ادامه واردات کالاهای مشابه در افغانستان را سبب ورشکست شدن کارخانه ها عنوان کرده و از دولت موقت طالبان خواستار تدوین قوانین سخت گیرانه در این حوزه هستند.
سهیل شهاب نماینده کارخانه تولید مواد غذایی در شهرک صنعتی هرات، در این خصوص گفت: درگذشته حکومت به جای وضع قوانین و تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای وارداتی، به دنبال گرفتن مالیات از تولید داخل بود، اما طالبان به دنبال حمایت از تولیدکنندگان داخلی است.
این بازرگان هراتی با اشاره به اینکه اگر حکومت از سرمایه گذاران حمایت نکند، بیکاری افزایش یافته و شاهد تعطیلی کارخانه‌ها در افغانستان خواهیم بود.
قابل ذکر است که شهرک صنعتی هرات که در گذشته 400 کارخانه در آن فعالیت داشتند، در حال حاضر نیمی از آنها تعطیل شده و در صورت عدم حمایت فعالیت این شهرک مهم اقتصادی افغانستان با دشواری همراه خواهد بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала