احتمال کاهش حاصلات گندم در افغانستان؛ روسیه این کمبود را رفع خواهد کرد؟

CC0 / / Wheat
Wheat - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.06.2022
عضو شوید
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، که رئیس جمهور این کشور با تخصیص یک محموله فوری غلات به افغانستان در صورت لزوم موافقت کرد.
ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان ضمن اشاره به درخواست افغانستان برای خرید برخی محصولات از روسیه، گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور کشور مجوز اختصاص غلات به افغانستان را صادر کرده است.
به گفته کابلوف، روسیه با موافقت پوتین، برای جلوگیری از بحران غذایی در افغانستان، غلات ذخیره کرده است.
کابلوف افزود: ""بر پایه برخی تخمین ها، افغانستان ممکن است تا 30 درصد از حجم معمول، اول از همه، غلات را نگیرد. صبر کنیم و ببینیم. در افغانستان سالی دو محصول غلات برداشت می شود، حالا اولین برداشت خواهد بود. این نشان دهنده حجم برداشت خواهد بود".
افغانستان به چند تن غله نیاز دارد؟ پرداخت با کدام پول انجام خواهد شد، یا اینکه دریافت غله جات از روسیه بر اساس کمک های بشردوستانه انجام خواهد شد ؟
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در پاسخ به سوالات اسپوتنیک، می‌گوید تبادلات کالا میان کشور ها یک اصل مهم است به ویژه با کشور های که در نزدیکی افغانستان قرار دارند.
سخنگوی طالبان می‌گوید:

«ما از روسیه، قزاقستان و سایر کشور های همسایه مواد ارتزاقی، ادویه جات، مواد غذایی و سایر نیازمندی های کشور را خریداری می‌کنیم و در این راستا به خاطر رونق تجارت در افغانستان, هماهنگی تاجران و رفع موانع، هیئتی از افغانستان در رأس سرپرست وزارت تجارت جهت شرکت در بزرگترین نشست اقتصادی سن پترزبورگ، عازم روسیه شده اند ».

وی گفت، در این کنفرانس بزرگ موضوعات همکاری های تجاری میان دوکشور بررسی خواهد شد. جزئیات این همکاری ها در پایان نشست منتشر خواهد شد.
درهمین حال، مولوی مصباح‌الدین مستعین، سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری طالبان به اسپوتنیک می‌گوید، که در سال‌هایی که مشکل آب نباشد، افغانستان تنها یک تا یک‌ونیم میلیون تُن گندم از خارج وارد می‌کند، و افزود:

«حاصلات گندم افغانستان امسال بعد از اولین برداشت تقریبا 4 تا 4.5 میلیون متریک تن برآورد شده که این ارقام اولیه است، زیرا در بسیاری مناطق هنوز محاسبات انجام نشده»

سخنگوی وزارت زراعت گفت که افغانستان هنوز میزان حاصلات گندم را در سال روان سروی نکرده است و خاطر نشان کرد:
«احتمال دارد افغانستان امسال 5 میلیون متریک تن گندم تولید کند. امسال افغانستان به دو تا سه میلیون متریک تن گندم دیگر ضرورت دارد که آن را وارد یا قرارداد می‌کنیم.»
بر اساس آمار رسمی، افغانستان سالانه تا هفت میلیون تن گندم نیاز دارد که از این میان تا 50 درصد آن در داخل این کشور تولید می‌شود.
به باور کارشناسان اقتصادی افغانستان که حد اکثر می‌تواند تا 50 درصد گندم مورد نیاز خود را تولید کند، برای اکمال متباقی نیازمندی‎‌هایش متکی به بازارهای خارجی است.
وزارت مالیۀ حکومت طالبان صادرات گندم افغانستان را به خارج از این کشور ممنوع اعلام کرد. بر اساس آمار وزارت زراعت، این کشور سالانه یک‌ونیم تا سه میلیون تُن گندم وارد می‌کند.
گفتنی است، میرویس هوتک، معاون مالی و اداری اتاق اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که هیأت افغانستان در نشست اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ در نظر دارد با شرکت های روسی در مورد تفاهم نامه خرید گاز، نفت و گندم از روسیه گفتگو کند.
معاون مالی و اداری اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت: برای همکاری بیشتر افغانستان و روسیه در نظر داریم با شرکت های نفت و گاز دیدار کنیم و موضوع عرضه گندم نیز در نظر گرفته شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала