توافق کابل-تهران در باره تامین حق‌آبه ایران مطابق معاهده هیرمند

© Photo / National Water Affairs Regulation Authorityآب‌گیری بند کمال‌خان در ولایت نیمروز آغاز شد
آب‌گیری بند کمال‌خان در ولایت نیمروز آغاز شد  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.06.2022
عضو شوید
کابل و تهران در باره تامین حق‌آبه ایران مطابق به معاهده هیرمند به توافق رسیدند. وزارت انرژی و آب می‌گوید که حکومت طالبان متعهد شده است که حق‌آبه ایران را مطابق معاهده آب ههیرمند تامین نماید.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "طلوع نیوز"، برکت الله آریوبی، رییس آب‌های فرامرزی وزارت انرژی و آب می‌گوید که در بیست و پنجمین نشست کمیساران آب هلمند در تهران، توافق شده است که سال جاری یک سال غیر نورمال آبی است و از بهر عملی شدن کامل معاهده آب هلمند هر دو کشور باید در سه بخش کار نمایند.
رییس آب‌های فرامرزی وزارت انرژی و آب، می‌افزاید که هر دو کشور توافق کرده اند که برای پرداخت حق‌آبه مطابق به معاهده آب هلمند تاسیسات مشترک و استیشن‌های اندازه‌گیری آب می‌سازند.
آقای آریوبی گفت: "پا فشاری طرفین این بود که هرچه زودتر معاهده عملی شود و تطبیق صد درصدی که به نفع هر دو جانب است و تا فعلا مشکل کلان که در بخش تطبیق کامل معاهده داریم، نبود سه نکته است و این سه نکته محلات است که به جمهوری اسلامی ایران حق‌آبه اش تحویل می‌شود."
در همین حال، وزارت انرژی و آب حکومت طالبان اعلام کرده که به زودی کار ساخت بند کمال خان نهایی خواهد شد و ساخت این بند به هدف مدیریت آب‌های کشور بر رود هیرمند در نظر گرفته شده است.
مسئله حقابه ایران از رودخانه هیرمند دارای قدمتی 100 ساله است . هیرمند از مکانی در نزدیکی شهر کابل سرچشمه می‌گیرد و وارد سدی به نام کجکی می‌شود و در واقع فاصله 700 کیلومتری رودخانه از مرز ایران، محل اندازه گیری حقابه ایران است.

بر اساس معاهده هیرمند در سال 1351، حقابه ایران در سال‌های آبی نرمال تعیین شده و تشخیص سال آبی نرمال نیز ایستگاهی در بالادست سد کجکی و ماهانه معادل 820 میلیارد مترمکعب آب است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала