چشم‌انداز همکاری های تجاری و اقتصادی روسیه و افغانستان

© Sputnik / Z.Ishچشم‌انداز همکاری های تجاری و اقتصادی روسیه و افغانستان
چشم‌انداز همکاری های تجاری و اقتصادی روسیه و افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.06.2022
عضو شوید
رئیس شورای تجارت برای همکاری با افغانستان و معاون ارشد رئیس گروه شرکت‌های کشاورزی "ریسورس" روسیه می‌گوید که همه این حس را دارند که باید چیزی بدهیم، اما هر رابطه‌ای یک جاده با حرکت دو طرفه است.
دیمیتری آنتونوف، رئیس شورای تجارت برای همکاری با افغانستان و معاون ارشد رئیس گروه شرکت‌های کشاورزی "ریسورس" روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان در مورد توافقات حاصل شده در دیدار با نمایندگان هیئت اتاق تجارت و صنایع افغانستان، در مورد چشم‌انداز همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور، در مورد منافع طرف افغانی، در مورد مشکلات حمل و نقل و لجستیک و همچنان در مورد تغییرات در همکاری با افغانستان پس از دومین روی کار آمدن طالبان صبحت کرد.
امضای یادداشت همکاری تجاری بین سازمان غیرانتفاعی خودمختار "شورای تجارت برای همکاری با افغانستان" تحت اتاق تجارت و صنایع روسیه و اتاق تجارت و صنایع افغانستان.
آقای آنتونوف گفت: "مذاکرات در مورد چند موضوع انجام شد که در نتیجه آن تفاهمنامه همکاری بین اتاق تجارت و صنایع افغانستان و "شورای تجارت برای همکاری با افغانستان" تحت اتاق تجارت و صنایع روسیه به امضا رسید. این تفاهم نامه بر اساس توسعه همکاری های روسیه و افغانستان در زمینه زراعت، ترانسپورت و لجستیک، انرژی، ساخت و ساز، مهندسی ماشین آلات، سکتور بانکی و استخراج معادن است".
"شورای تجارت برای همکاری با افغانستان" تحت اتاق تجارت و صنایع فدراسیون روسیه آمادگی خود را برای بررسی مسائل مربوط به صادرات محصولات مجتمع های کشاورزی و صنعتی روسیه به افغانستان با انجمن های تخصصی صادرکنندگان روسی اعلام کرد.
به گفته وی، برای تامین محصولات کشاورزی روسیه از جمله گوشت مرغ، روغن آفتابگردان و غلات، پیشنهادات تجاری مشخصی به طرف افغان ارائه شد. حجم ها به هزار تن محاسبه می‌شود. طرف روسی برای محاسبه هزینه های حمل و نقل وقت گذاشت. قرار است تحویل از طریق خاک ازبیکستان و احتمالا از طریق ترکمنستان انجام شود.
وی اضافه کرد: "انتقال توسط تعدادی از شرکت‌های حمل و نقل روسیه انجام خواهد شد. "ریسورس" بلوک لجستیک تجارت خارجی خود را دارد و به طور منظم این بازار را نظارت می‌کند. در این ماه 600 تن روغن آفتابگردان تولید محصولات گروه کشاورزی "ریسورس" با نام تجاری URUSSA عرضه شد".
وی گفت که گروه کشاورزی "ریسورس" یکی از 5 هلدینگ برتر کشاوزی در روسیه و بزرگترین صادر کننده محصولات کشاورزی در روسیه و تولید کننده محصولات حلال است، زیرا تعدادی از کشورها محصولات غیرحلال را نمی‌پذیرند.
آنتونوف افزود: "کشورهای خاورمیانه، افغانستان و ازبیکستان محصولات حلال را خریداری می‌کنند".
در مورد مشکلات همکاری با طرف افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان و در مورد مشکلات تجاری در آن کشور
این نماینده روس می‌گوید: "ما امیدواریم که روی کار آمدن آنها با تعدادی از اقداماتی که در دوره اول حکومت شان انجام دادند، همراه نباشد. ما به دو شرکت "افسوتر" و "آستراس" اشاره کردیم که در آن زمان آنها را بسته کردند. و کرزی [رئیس‌جمهور پیشین افغانستان] آن را دوباره فعال کرد. ما معتقدیم که به‌ رسمیت شناختن بی قید و شرط سهامدار-بنیانگذار روسی شرکت‌ها و تمدید فعالیت آنها برای یک دوره 15 ساله دیگر، آزمونی برای همکاری ما است. همه این حس را دارند که باید چیزی بدهیم، اما هر رابطه‌ای یک جاده با حرکت دو طرفه است".
افغانستان هنوز عضو اتحادیه بین‌المللی راه آهن‌ها نشده و به ازبیکستان وابسته است
به گفته آنتونوف، افغانستان باید به عضو کامل اتحادیه بین‌المللی راه آهن‌ها شود که این امروز انتقال کالا را از نظر زیرساخت های ریلی تسهیل می‌کند.
وی می‌گوید: "روسیه قادر خواهد بود محصولات را به‌طور مستقیم ارسال کند. "لجستیک راه آهن روسیه" همچنین می‌تواند به آن متصل شود".
آنتونوف توضیح داد که مستقل بودن حمل و نقل افغانستان شامل حضور کامل در سازمان همکاری بین راه آهن‌ها (OSJD) و استفاده مکانیسم OSJD، امکان دسترسی از جمله به روسیه، به عنوان بخشی از عملکرد راه آهن آن است.
محصولات زراعتی به افغانستان توسط گروه شرکت‌های کشاورزی "ریسورس"، شرکت شیرینی پزی و سایر شرکت‌ها تحویل داده می‌شود. علاوه براین، به گفته وی، موضوع اصلی عرضه بی وقفه محصولات کشاورزی انواع گوشت مرغ، تایید گواهینامه دامپزشکی صادراتی توسط دولت جدید افغانستان است. از طرف روسیه، برای دو سال امضا شده است و برای تایید ارسال شد.
آیا تجارت روسیه نیاز به به‌رسمیت شناختن دولت طالبان دارد؟
آنتونوف گفت: "لازم است که برای حل مسائل مانند "آفوستر" و "آستراس" اشتراکات وجود داشته باشد. تا زمانی‌که به عنوان دوست پشت میز ننشینیم، نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. چرا من طرفدار همه‌شمول هستم؟ ما می‌خواهیم تا تمام مردم افغانستان دوست باشیم".
به گفته وی، موضع افغانستان باید فعال باشد، آنها باید لوکوموتیو باشند که شرایط را برای کار در داخل افغانستان ایجاد کنند.
آنتونوف افزود: "حجم تامین گوشت مرغ حلال می‌توانند بزرگ یعنی حدود 100 کانتینر در ماه باشند. با این حال، زمانی‌ این امکان پذیر خواهد بود که وزارت حج افغانستان استانداردهای تولید گوشت مرغ حلال را بررسی و گواهی عرضه آن را امضا کند و همچنین وزارت کشاورزی نیز گواهی دامپزشکی صادراتی را امضا کند. گروه کشاورزی "ریسورس" و اتاق تجارت و صنایع افغانستان توافق کردند که این موضوع را بررسی کنند. "ریسورس" و اتاق تجارت و صنایع افغانستان توافق کردند که موضوع سازماندهی سفر هیئتی از وزارت حج و اوقاف افغانستان به روسیه را به دعوت مفتی‌های فدراسیون روسیه برای انجام تفتیش گوشت حلال از شرکت تولید کننده روسیه را بررسی کنند. و نمایندگان اتاق تجارت و صنایع روسیه آمادگی خود را مبنی تاییدی گواهی صادرات دامپزشکی فدراسیون روسیه ابراز کردند".
در مورد چشم‌انداز سرمایه‌گذاری روسیه در افغانستان و "بازگشت به سمت شرق" در برابر فشار تحریم‌ها بر روسیه
معاون ارشد رئیس گروه کشاورزی "ریسورس" می‌گوید که روسیه علاقه‌مند به توسعه روابط با افغانستان است و این در سطوح مختلف- چه در سطح وزارت و چه در سطح تجاری تاکید کرده است.
به گفته وی، اگر در مورد دولت صحبت شود، نیاز به توسعه پروژه های صنعتی بزرگ، از جمله میادین گاز است.
آنتونوف افزود: "ما می‌بینیم که زمینه‌هایی برای توسعه روابط وجود دارد. اکنون بحث تحویل محصولات کشاورزی مطرح است. البته صحبت از گرسنگی اغراق آمیز است، اما شرایط نیاز به توجه دارد. جهان به قدری از نظر عرضه به هم متصل است که هرگونه مانعی که به طور مصنوعی ایجاد می‌شود برای همه مشکلات مانند افزایش قیمت‌ها و غیره ایجاد می‌کند. ما می‌توانیم در زمینه انرژی و حمل و نقل همکاری کنیم. اما طرف افغان باید علاقه خود را ابراز کند".
آنتونوف در پاسخ به این سوال که آیا روسیه آمادگی سرمایه‌گذاری در افغانستان را دارد یا خیر، گفت که در حوزه کشاورزی، مجتمع کشاورزی روسیه آماده عرضه کل محصولات کشاورزی و ممکن است سرمایه گذاری مستقیم داشته باشد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала