لحظه به لحظه/ زلزله شدید در پکتیکا صدها کشته و زخمی برجا گذاشت

© AP Photo / Bakhtar State News Agency Кадр из видео с эвакуацией пострадавших из-за землетрясения в провинции Пактика
Кадр из видео с эвакуацией пострадавших из-за землетрясения в провинции Пактика  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.06.2022
عضو شوید
منابع محلی در پکتیکا می‌گویند که در نتیجه وقوع زلزله در این ولایت ده‌ها تن کشته و زخمی شده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، منابع از پکتیکا می‌گویند که زلزله سه‌شنبه ‌شب، ۳۱ جوزا، در این ولایت ده‌ها تن کشته و زخمی شده‌اند و به‌شمول زنان و کودکان شمار زیادی زیر آوار مانده‌اند.
مسلمیار، قوماندان امنیه ولسوالی گیان ولایت پکتیکا گفته است که بر بنیاد معلومات ابتدایی ۵۰ تن تا هنوز در این رویداد طبیعی کشته و زخمی شده‌اند.
به گفته مسلمیار، زنان، مردان و کودکان زیادی هنوز هم زیر آوار گیر مانده‌اند و تلاش‌ها برای بیرون‌کشیدن قربانیان جریان دارد.
ساعت ۱:۳۰ شب‌ چهارشنبه، ۱ سرطان، زلزله‌ای با شدت ۶٫۱ درجه ریشتر افغانستان را تکان داد که مرکز آن ولایت خوست گفته شده است.
بر اساس روایت منابع محلی تنها به شفاخانه ولسوالی ارگون پکتیکا ۳۵ جسد و بیش از ۶۰ زخمی انتقال داده شده است.
پیش از این زمین لرزه ای در ولسوالی جرم ولایت بدخشان در شمال شرق این کشور رخ داد که بر اثر آن یک زن و یک کودک جان باختند و یک کودک دیگر مصدوم شد.
<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="ps" dir="rtl">د <a href="https://twitter.com/hashtag/%D9%BE%DA%A9%D8%AA%DB%8C%DA%A9%D8%A7?src=hash&amp;ref_src=twsrc%5Etfw">#پکتیکا</a> په څلورو ولسوالیو کې بېګانۍ زلزلې له امله ۲۵۵ تنه وژل شوي او له ۵۰۰ ډېر ټپيان شوي دي.<br>ځايي چارواکي وايي، چې سیمې ته له ګاونډیو ولایتونو او له مرکزه هلیکوپټرې او امبولانسونه رسېدلي چې ټپيان روغتون ته انتقال کړي. <a href="https://t.co/de9MMv8Dri">pic.twitter.com/de9MMv8Dri</a></p>&mdash; Bakhtar News Agency (@BakhtarNA) <a href="https://twitter.com/BakhtarNA/status/1539478292796932098?ref_src=twsrc%5Etfw">June 22, 2022</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>
خبرگزاری دولتی باختر که تحت کنترل طالبان فعالیت دارد، تلفات زمین‌لرزه در چهار ولسوالی ولایت پکتیکا را ۲۵۵ کشته و ۱۵۵ زخمی گزارش داده است .
خبرگزاری باختر به نقل از مقامات محلی گزارش داد که در نتیجه این زمین لرزه در ولایات پکتیکا و خوست افغانستان دست کم 280 نفر کشته و بیش از 600 نفر زخمی شدند.
شبکه تلویزیونی طلوع نیوز به نقل از شرف الدین مسلم معین وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبعی خبر می‌دهد که تعداد قربانیان زمین لرزه در افغانستان به 920 نفر رسیده است.
معین وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبعی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت در پی وقئع زمین لرزه مهیب در چندین ولایت 610 نفر زخمی شده اند.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پی حادثه تلخ و اندوه بار زلزله در جنوب شرق افغانستان که به جان باختن و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم ریف افغانستان و همچنین خسارات مادی منجر شد، مراتب تاسف و اندوه فراوان دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران به ملت دوست و برادر افغانستان را اعلام کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن طلب آمرزش برای جانباختگان این حادثه تلخ ، با بازماندگان قربانیان ابراز همدردی کرد و برای مجروحان سلامتی مسئلت کرد.
خطیب زاده همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه کمک به زلزله‌زدگان را اعلام کرد.
توماس نیکلاسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در توییتی گفته که این اتحادیه وضعیت را زیر نظر دارد و آماده هماهنگی و ارایه کمک‌های فوری به مردم آسیب‌دیده است.
افزون بر این، صبغت احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان در توییتی از تمام‌ موسسات کمک‌رسان در افغانستان خواسته است که به گونه سریع به کمک مردم آسیب‌دیده از زلزله شب گذشته در خوست و‌ پکتیکا بشتابند.
در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی در پیامی، بابت وقوع این رویداد ابراز تأسف کرده و از سازمان‌های ملی و جهانی خواسته است که به آسیب‌دیده‌گان کمک کنند.
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که "در صورت درخواست کابل، مسکو آماده است تا کمک های لازم را به مردم دوست افغانستان ارائه کند."
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: "در صورت درخواست کابل، مسکو آماده است تا کمک های لازم را به مردم دوست افغانستان ارائه کند."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала