اولویت طالبان نجات زلزله زدگان یا یورش بر بلخاب و پنجشیر و بغلان است؟

© @https://twitter.comپرچم طالبان
پرچم طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.06.2022
عضو شوید
در حالی که بیش از 2500 نفر در نتیجه زلزله در افغانستان کشته و زخمی شده اند و نیاز شدید به کمک دارند، گروه طالبان آغاز به فرستادن نیرو به بلخاب برای سرکوب یکتن از فرماندهان هزاره تبار جدایی طلب گروه خودش زده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، منابع محلی تأیید می‌کنند، که طالبان از چهار سمت به ولسوالی بلخاب ولایت سرپل نیرو فرستاده است و هر لحظه امکان آغاز درگیری در این ولسوالی متصور است. به‌گفته‌ی منابع، این نیروها از سمت فاریاب، بلخ، مرکز سرپل و بامیان به بلخاب اعزام شده‌اند.
منابع همچنین می‌گویند، که مذاکرات میان هیأت طالبان به ریاست عبدالله سرحدی والی بامیان و هیأتی از طرف مولوی مهدی به‌شمول خود او به نتیجه نرسیده است.
در ترکیب هیأت طالبان، صوفی گردیزی، مدار کریمی، ولسوال طالبان برای دره‌صوف و حدود 30 نفر از موی‌سفیدان ولسوالی دره‌صوف نیز حضور داشته‌اند.
یک منبع دیگر از بلخاب امروز (چهارشنبه، ۱ سرطان) گفته است، که دیدار دو هیأت در منطقه‌ی "گلبرز" نقطه‌ی مشترک بین سرپل، بامیان و دره‌صوف انجام شده است: "[هیأت] طالبان حرف نو ندارد. تنها می‌گوید، که مولوی مهدی باید با ما به کابل بیاید و صحبت خود را با بزرگان [طالبان] انجام دهد".
او گفت که مولوی مهدی از دیدار برگشته و قرار بوده هیأت طالبان نیز با او به بلخاب بیاید، اما این هیأت تماسی را از کابل دریافت کرده و منصرف شده است. منبع تأکید کرد، که طالبان می‌خواهند از یک طرف مولوی مهدی را اغفال کنند و از طرف دیگر کار را طبق میل خودشان انجام دهند.
بلخاب - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.06.2022
صد‌ها جنگجوی گروه طالبان از مرکز سرپل راهی بلخاب شدند
این منبع مردمی افزود، که نیروهای طالبان با کمیت حدود سه هزار نفر از چهار طرف عازم بلخاب شده‌اند. او گفت، که رهبری نیروهای طالبان را ملا فاضل، معاون وزارت دفاع این گروه بر عهده دارد.
به‌گفته‌ی او، شماری از والیان طالبان برای ولایات شمال، از جمله فاریاب و شمال نیز به ملا فاضل پیوسته‌اند. منبع افزود، که قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش طالبان نیز امروز با چرخبال بر فضای ولسوالی بلخاب گشت‌زنی کرده است.
تنش میان طالبان و مولوی مهدی، فرمانده هزاره‌تبار این گروه در هفته‌های اخیر بالا گرفته است. مولوی مهدی حکومت طالبان را تک‌قومی خوانده و گفته است که دیگر حاضر نیست در این حکومت کار کند.
طالبان به‌خاطر گفت‌وگو و دلجویی مولوی مهدی چندین هیأت را به بلخاب فرستاده، اما این هیأت‌ها بدون دستاورد به کابل برگشته‌اند.
منابع می‌گویند که گفت‌وگوها میان دو طرف به نتیجه نرسیده و احتمال آغاز جنگ امشب یا فردا وجود دارد. به‌گفته‌ی منابع، مولوی مهدی نیز در چهار طرف ولسوالی بلخاب در مسیر طالبان خندق ایجاد کرده است.
گروه طالبان در حالی به سوی بلخاب لشکرکشی می کنند، که در چند ولایت افغانستان زلزله زدگان نیاز شدید به کمک دارند و شمار کشته و زخمی شدگان هم به بیش از 2500 نفر رسیده است.
سیاستگران درباره این تصمیم طالبان می گویند، که برای سران گروه طالبان جان شهروند افغانستان مهم نیست. تنها چیزی که برای آنها مهم است به قدرت رسیدن و اجرا درآوردن دستورهای افراطی است.
در همین حال کارشناسان درباره امارت گروه طالبان و تنش های مهدی مجاهد می گویند: اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد. مردم عادی ممکن نمی فهمند که از اسلام تنها پوسته ای مانده و هسته و درونمایه از بین رفته است. پس بر پیشوایان جامعه لازم است تا مردم را متوجه کند، که روح اسلام وجود ندارد و اگر این طور ادامه پیدا کند اثری از اسلام و عدالت نخواهد ماند، از اینرو خیزش ضروری است و باید وارد میدان شد و باید حماسه آفرید و سپاه جهل و حتی اندیشه جاهلانه آن را باید ریشه کن کرد و منتظر تراژدی نباشیم و با درست کردن رویدادهای تخیلی تراژدی، خود را از خیزش برای حماسه برائت ندهیم و این حماسه ما برای آزادی پاک است و پاک خواهد بود، چه این خیزش از طریق رسانه ها، درگیری مستقیم و دیگر راه ها باشد. اگرچه با خیزش خونهایی ریختانده خواهد شد، خانه ها و روستاها و شهرها ویران خواهد شد و خود ما یا فرزندان و خویشاوندان و دوستان ما اسیر، زخمی و یا کشته خواهیم شد. آزادی و عدالت بهای سنگین دارد و باید با جان دادن، زخمی شدن و اسیرشدن پرداخت، چون در این دنیا همه باید بهای هرچیز را بپردازد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала