تلاش طالبان برای حل کمبود انرژی برق، آیا افغانستان در تولید برق به خودکفایی خواهد رسید؟

© Sputnik / Sergey Malgavko /  مراجعه به بانک تصاویر نهر گاو کُش در کندز آماده تولید ده میگاوات برق شد
نهر گاو کُش در کندز آماده تولید ده میگاوات برق شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.06.2022
عضو شوید
وزارت آب و انرژی افغانستان میگوید، چند طرحی را روی دست دارد که به اساس آن افغانستان تا چند سال آینده از لحاظ تولید برق خود کفا خواهد شد.
وزارت انرژی وآب می‌گوید که شانزده پروژه تولید برق را روی دست گرفته است تا افغانستان در درازمدت بتواند از رهگذر تولید انرژی برق به خودکفایی برسد.
مولوی اختر محمد نصرت، سخنگوی وزارت انرژی و آب اخیرا اعلام کرد که از مجموعه این پروژه ها، 12 پروژه آن تولید برق حرارتی و آفتابی خواهد بود.
وی به اسپوتنیک گفت، ما طرح این پروژه ها را در حال حاضر به سرمایه گذاران داخلی و خارجی شریک کرده و از آنها دعوت کرده ایم که دراین پروژه ها سرمایه گذاران کنند تا ما بتوانیم کار عملی آن ها را آغاز کنیم.
سهم روسیه در این پروژه ها چیست و چه توافقاتی تا کنون صورت گرفته؟
مولوی اختر محمد نصرت، سخنگوی وزارت انرژی و آب می‌گوید که ما با سرمایه گذاران کشورهای خارجی شامل روسیه، ایران، آمریکا، چین و ترکیه بحث‌های دراین مورد داشتیم اما تا کنون هیچ توافقی روی هیچ یکی از این پروژه ها صورت نگرفته است و ما امیدواریم تا چند روز دیگر در کنفرانسی که قرار است دراین خصوص با سرمایه گذاران خارجی انجام شود، تمام توافقات لازم حاصل شود.
با توجه به تمام تلاش‌هایی که در سال های گذشته انجام شد، افغانستان بیشتر به انرژی وارداتی از کشورهای ازبکستان، ایران، ترکمنستان و تاجیکستان وابسته است.
در حال حاضر در مجموع 1150 میگاوات برق در افغانستان به مصرف می‌رسد که هزار میگاوات آن وارداتی و 150 میگاوات آن تولیدی داخل کشور می‌باشد.
از جمله 70 درصد برق وارداتی افغانستان 57 درصد آن از ازبیکستان، 22 درصد از ایران، 17 درصد از ترکمنستان و 4 درصد از تاجیکستان خریداری می‌شود.
درهمین حال، آگاهان اقتصادی به این باورند که اگر در بخش تولید برق سرمایه گذاری صورت گیرد، صنعت کشور رشد خواهد کرد، زیرا بخش بزرگ از مشکلات صنعت کاران در کشور همین کمبود و یا هم نبود برق است.
این درحالیست که افغانستان بیشترین پول را به کشورهای بیرونی از بابت صرفیه برق می پردازد. بربنیاد آمار وزارت اقتصاد، هم اکنون افغانستان سالانه بیش 250 میلیون دالر هزینه مصرف برق را به کشورهای دیگر می‌پردازد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала