مقامات افغانستان: امریکا باید دارائی های افغانستان را آزاد کند

© AFP 2023 / Prakash Mathemaزلزله
زلزله  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.06.2022
عضو شوید
زلزله شدید که در منطقه کوهستانی ناهموار در شرق افغانستان صورت گرفت، طالبان را وادار نموده است تا بار دیگر از ایالات متحده بخواهد که دارایی های افغانستان را آزاد کند.
به گزارش اسپوتینک، چندی قبل زلزله 6.1 ریشتری در افغانستان رخ داد که میتوان آنرا فاجعه نامید. این زلزله درد و رنج کشور را تشدید نمود. مهم این است که پس از خروج نیروهای ایالات متحده و ناتو در ماه اگوست، سیستم مراقبت صحی افغانستان در حال فروپاشی است. تصاحب قدرت، کمک های مالی حیاتی بین المللی را قطع کرده است و بسیاری کشورهای جهان از دولت طالبان دوری می کنند.
Последствия землетрясения в провинции Хост в Афганистане  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.06.2022
وقوع دومین زلزله در پکتیکا؛ 5 تن جان باخته و 11 تن زخمی شدند
هیبت الله آخوندزاده، رهبر عالی طالبان، از جامعه جهانی و سازمان های بشردوستانه خواسته است تا به مردم افغانستان که از این فاجعه بزرگ آسیب دیده اند، کمک کنند. رهبر طالبان همچنان بر ضرورت تجدید درخواست افغانستان از امریکا برای آزادسازی دارایی های این کشور تاکید کرده است.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان اظهار داشته است که پس از وقوع زلزله، نشست اضطراری برای تشکیل قرارگاه مدیریت بحران تشکیل گردیده است. سازمان‌های بین‌المللی، هلال احمر و بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، روسیه و برخی کشورهای دیگر آمادگی خود را برای کمک به افغانستان اعلام کرده‌اند.
در این ارتباط یحیی چاوش رئیس حزب حرکت ملی خط سوم، کارشناس برجسته سیاسی افغان ابراز نظر نموده گفت: "زلزله که در ولایت پکتیکا، پکتیا و خوست صورت گرفت خسارات و تلفات زیاد از خود بجا گذاشت که بیش از 1500 نفر محاسبه شده است. در همچو شرایط کشورهای زیاد آمادگی کمک به مردم آسیب دیده ناشی از زلزله را ارائه نموده اند. در چنین شرایط ایالات متحده امریکا پول های افغانستان که در خارج منجمد بودند، باید از طریق سازمان ملل متحد آزاد شود تا به مردم آسیب دیده افغانستان کمک شود".
Генсек ООН Антониу Гутерреш - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.06.2022
ابراز همدردی دبیرکل سازمان ملل با مردم افغانستان در پی وقوع زلزله
وی افزود که در داخل افغانستان نیر مردم در این عرصه سهم گرفته اند و یک مقدار پول را برای آسیب دیدگان جمع آوری نموده اند. باید گفت که کمک ها جریان دارد در قدم اول فدراسیون روسیه همدردی خود را ابراز نموده وعده کمک های اقتصادی را داده است. کشورهای همسایه و بعضی کشور های دیگر نیز آمادگی کمک را اعلام نموده اند. وضعیت بسیار وخیم است. برف باری، بارش شدید باران نیر خسارات زیاد را از خود گذاشته که باعث فاجعه گردیده است. در این شرایط باید به شکل عاجل به مردم افغانستان کمک گردد.
یک تن از فعالین سیاسی که نخواست اسم‌اش افشا گردد در این ارتباط به اسپوتنیک گفت: "افغانستان در شرايط بسيار دشوار سياسی، نظامی و بخصوص اقتصادی طاقت فرسا قرار دارد، جهان و مخصوصاً امريکا و غرب از هر طرف بالای افغانستان فشار وارد مينمايند، و از طرفی هم حوادث ناگوار طبيعی مانند زلزله جنوب شرق در افغانستان با موجوديت فقر و بيچاره‌گی مردم ما را زیر فشار گرفته است، روابط کشور با جهان بیرون، آنهم بنابر ملامتی خود امريکا، ناتو و غرب کاملآ قطع است، اما مردم دلسوز جهان بدون در نظر داشت تازيرات امريکا و غرب کمک های خود را به آسیب ديده‌گان ارائه مي نمايد، پول سرمايه افغانستان از کمک های را که امريکا در قيد خود گرفته اين از طالب و حکومت افغانستان نبوده، بلکه دارايی تمام ملت افغانستان است که باید آنرا به زودترين زمان و وقت در اختيار افغانستان قرار بدهد، تا مردم بتوانند حداقل زنده بماند و بخور و نمير شود".
قابل ذکر است که ایالات متحده میلیاردها دالر دارائی افغانستان را از بانک مرکزی این کشور مسدود کرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала