عبور محموله‌های بشردوستانه از طریق ازبیکستان به افغانستان ساده می‌شود

© Balkh National Policeگذرگاه حیرتان پس از چند روزی به روی کاروان های بازرگانی باز شد
گذرگاه حیرتان پس از چند روزی به روی کاروان های بازرگانی باز شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.06.2022
عضو شوید
مدیر مرکز باربر ترمز می‌گوید که تحویل کمک‌های بشردوستانه از طریق مرکز جدید (مرکز حمل و نقل و لجستیک بین‌المللی) ازبیکستان به افغانستان ساده می‌شود.
شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور اربیکستان، قطعنامه‌ای را امضا کرد که مرکز حمل و نقلی-لجستیک (مرکز باربری ترمز) که در منطقه سرخندریا در نزدیکی مرز با افغانستان قرار دارد، به عنوان مرکز حمل و نقل و لجستیک بین‌المللی اختصاص داده شود. براساس این سند که روز پنجشنبه در پرتال اطلاع رسانی قوانین ازبیکستان منتشر شد، این امر برای ارسال متمرکز کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و سایر کشورهای منطقه از طریق سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی انجام شده‌است.
در این قطعنامه آمده است که مرکز جدید وظایف گمرکی، مالیاتی، بهداشت گیاهی، دامپزشکی، حمل و نقل، بانکی و صدور گواهینامه را بر عهده دارد. علاوه براین، در مرکز جدید امکان تبادل ارز و پرداخت برای شبکه‌های ارتباط سایر وجود دارد. در عین حال، گمرک کردن تمام محموله‌های بشردوستانه به عنوان یک اولویت انجام خواهد شد.
پیش از این، گزارش شده بود که اخیراً بیش از هزار تُن محموله های بشری از طریق مرکز باربری ترمز از طریق دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به افغانستان ارسال شده‌است.
با اعطای وضعیت، چه تغییراتی در این مرکز آمده است؟ چه مشکلاتی حل می‌شود؟ چه شرایط لازم برای نمایندگان سازمان های بین‌المللی و کشورهای خارجی ارائه کننده کمک‌های بشری وجود دارد یا فراهم خواهد شد؟ "نودیربیک جلیل ‌اف" مدیر مرکز باربر ترمز در این موارد به اسپوتنیک افغانستان گفت:

"این ابتکار دولت ما بود. مشکل خاصی وجود نداشت، اما در حال حاضر برخی از موانع برای پردازش ترانزیت از طریق خاک ازبیکستان در نهایت برطرف شده است. این (تخصیص وضعیت یک مرکز حمل و نقل و لجستیک چندمنظوره بین‌المللی) باعث می‌شود حمل و نقل کمک‌های بشردوستانه از مرز و پردازش آنها گمرکات، ثبت و نگهداری آنها آسان شود. رژیم گمرکی خاص وجود دارد. از جمله شرایط ثبت محموله، به طور مثال، حداکثر زمان پردازش هر محموله بیش از 30-40 دقیقه طول نمی‌کند. همچنان حالت‌های ذخیره سازی در حالت حمل و نقل، جدول زمانی و تعطیلات وجود دارد".

به گفته وی، اکنون ثبت گمرک محموله‌های بشردوستانه به‌صورت ساده انجام و در اولویت قرار دارد و تعرفه گمرکی ویژه که در روزهای رخصتی هفته و تعطیلات رسمی اعتبار داشت اکنون حذف شده است:
"ساعت غیرکاری و تعطیلات آخر هفته وجود داشت که طبق قانون گمرک تعرفه خاصی در نظر گرفته شده بود. اکنون این اتفاق نخواهد افتاد. تا این لحظه، تعرفه بستگی به ترانسپورت و زمان، به‌طور متوسط یک ساعت حدود 300000 صوم (حدود 1500 روبل) است".
به گفته جلیلوف، چنین تصمیمی اهمیت سیاسی بیشتری دارد: "به نظر من، این از نظر سیاسی اهمیت بیشتر دارد. این امر به سازمان های بین‌المللی نشان می‌دهد که ازبیکستان اهمیت زیاد برای ارائه کمک‌های بشردوستانه قائل است".
به گفته مدیر مرکز باربر ترمز، در کنار افغانستان، کمک‌های بشردوستانه به پناهجویان در تاجیکستان نیز ارائه می‌شود: "به‌طور مثال تعداد معینی از پناهندگان در تاجیکستان وجود دارد ما هم به آنها (کمک‌های بشری) می‌فرستیم".
جلیل اف در پاسخ سوال مبنی بر اینکه موضوع تحویل امن به افغانستان چگونه حل می‌شود، گفت: "در مناطق هم مرز با ازبیکستان همه چیز آرام است و کمک های را به نزدیک‌ترین شهر مرزی حیرتان تحویل می‌دهیم و سپس سازمان های بین‌المللی روند توزیع آن را برعهده می‌گیرند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала