دفاع از تمامیت ارضی؛ مفهوم جدید در استراتژی ناتو

© AFP 2023 / John ThysСкульптурный символ около штаб-квартиры НАТО в Брюсселе
Скульптурный символ около штаб-квартиры НАТО в Брюсселе  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.06.2022
عضو شوید
برای اولین بار، ماده حفاظت از تمامیت ارضی در استراتژی جدید ناتو گنجانده خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه El Pais اسپانیا با استناد به پیش نویس سندی که انتظار می رود در اجلاس سران ناتو در مادرید در تاریخ 28 - 30 به تصویب برسد، گزارش داده است، که مفهوم استراتژیک جدید ناتو برای اولین بار شامل دفاع از "حاکمیت و تمامیت ارضی" کشورهای متحد به عنوان ماموریت اصلی این سازمان خواهد بود.
بر اساس ماده 5 پیمان آتلانتیک شمالی، قلمرو موضوع دفاع دسته جمعی کشورهای ناتو به فضای اروپا-آتلانتیک در اروپا، آمریکای شمالی، بخش آسیایی ترکیه و جزایر شمال استوایی مدار رأس‌السرطان (شمالی ترین عرض جغرافیایی زمین) محدود می‌شود.
بر اساس این ماده سئوتا و ملیلا، سرزمین‌های مستقل اسپانیا در شمال آفریقا از معاهده مستثنی است. این روزنامه می نویسد: مفهوم استراتژیک جدید این وضعیت را تغییر می دهد.
این روزنامه استدلال می کند که گنجاندن بند در مورد حفاظت از "تمامیت ارضی" امتیازی برای اسپانیا نبود (اگرچه مادرید فعالانه از آن حمایت کرد)، بلکه پیامد دیگری از بحران در اوکراین بود.
گفتنی است طی روزهای آتی، پایتخت اسپانیا تحت‌الشعاع برگزاری ائتلاف ناتو قرار خواهد گرفت، و سران ناتو قرار است در مادرید درباره بزرگترین استقرار نظامی از زمان پایان جنگ سرد به این سو گفت‌وگو کنند.
این نشست از سه‌شنبه تا پنج‌شنبه برگزار می‌شود و انتظار می‌رود که گفت‌وگوها بر پاسخ ناتو به جنگ در اوکراین و درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به این ائتلاف متمرکز شود.
"ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو نیز جمعه گذشته در مصاحبه با یک شبکه خبری گفت: "ما در مسیر برگزاری نشست واقعاً تاریخی و متحول کننده در مادرید هستیم. ما با دنیای خطرناک و رقابتی‌تری روبرو هستیم و بنابراین بسیار مهم است که همه متحدان دور هم جمع شوند و تصمیمات مهمی در مادرید بگیرند."
لیرغم هشدارهای چین و روسیه درباره گسترش ناتو که به تشدید تنشها در اروپا منجر شده است، این سازمان همچنان به دنبال توسعه گرایی و نظامیگری در شرق اروپا و عضویت فنلاند و سوئد در این سازمان است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала