افشای طرح رادیکال های اوکراینی برای کشتن زلنسکی

© AP Photo / Ukrainian Presidential Press OfficeПрезидент Украины Владимир Зеленский
Президент Украины Владимир Зеленский - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.06.2022
عضو شوید
یک مورخ آمریکایی می‌گوید ایالات متحده با پلان رادیکال های اوکراینی برای کشتن رئیس جمهور این کشور به خاطر استقلال دونباس هیچ واکنشی نشان نداد.
به گزارش اسپوتنیک، نوام خومسکی، تاریخ‌دان و زبان‌شناس آمریکایی، در مصاحبه با مجله Nation ، گفت که مقام های ایالات متحده از کمک به رئیس‌جمهور اوکراین، زمانی که ولودیمیر زلنسکی به دلیل "نیت وی برای شروع اجرای توافقات مینسک" از سوی رادیکال‌های اوکراینی تهدید می‌شد، خودداری کرد.
به گفته این مورخ، ابتدا زلنسکی از حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع در دونباس حمایت می کرد، جمهوری های دونتسک و لوهانسک می توانستند "خودمختاری خاصی را که به دنبال آن بودند دریافت کنند."
خومسکی گفت چیزی شبیه سوئیس یا بلژیک، زلنسکی از انجام این کار توسط شبه‌نظامیان راست‌گرا منع شد و او را تهدید کردند که در صورت اصرار او را خواهند کشت.
این مورخ گفت در عین حال، کاخ سفید به آنچه در حال رخ دادن بود واکنشی نشان نداد.
به گفته خومسکی زلنسکی اگر حداقل از سوی ایالات متحده حمایت می شد، می توانست به موضع خود ادامه دهد. "آمریکا امتناع کرد. بدون حمایت، هیچ چیز - او فقط به حال خود رها شد، در نتیجه مجبور شد عقب نشینی کند".
این متخصص گفت: با روی کار آمدن جو بایدن وضعیت بدتر شد.
توافقنامه آتش بس مینسک، پس از رایزنی های دیپلماتیک سران فرانسه و آلمان با حضور رییس جمهوری روسیه، در 12 فبروری 2015 بین کی یف و جدایی طلبان امضا و از 15 فبروری همان سال اجرایی شد اما این توافق بارها توسط ارتش اوکراین و جدایی طلبان منطقه دونباس نقض شده است.
این توافقنامه دارای ۱۲ بند است و روسیه خواستار اجرای بندهای این توافقنامه از اول تا آخر است اما، دولت اوکراین با اجرای آن از بند اول موافق نیست و می خواهد فقط برخی بندهای مورد نظر خود را اجرا کند.
کشورهای غربی ازجمله آمریکا از این موضع گیری دولت اوکراین حمایت می کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала