واکنش حزب جمعیت شاخه صلاح الدین ربانی به برگزاری نشست علما در کابل

© @https://twitter.com حزب جمعیت به رهبری صلاح الدین ربانی
حزب جمعیت به رهبری صلاح الدین ربانی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.06.2022
عضو شوید
حزب جمعیت به رهبری صلاح الدین ربانی در واکنش به برگزاری نشست علمای دین در کابل می‌گوید: طالبان از مفهوم جرگه و شورا استفاده‌ ابزاری می‌کنند.
حزب جمعیت به رهبری صلاح‌الدین ربانی، در واکنش به برگزاری نشست علمای دین توسط طالبان در کابل، این گروه را متهم به استفاده‌ی ابزاری از مفهوم جرگه و یا شورا کرده‌ است.
در اعلامیه‌ حزب جمعیت آمده است که "استفاده‌ی ابزاری از مفهوم جرگه و یا شورا به هدف مشروعیت‌سازیِ کاذب و تحکیم بنیان‌های حاکمیت مبتنی بر منطق غالب و مغلوب و ارباب‌رعیتی، …گرهی از گره‌های کورِ بحران افغانستان [را] نخواهد گشود".
به باور حزب جمعیت، این‌کار "روش نامطلوبِ تازه‌ای را بر تجربه‌های ناکام تاریخِ کشور خواهد افزود".
حزب جمعیت گفته است که علمای دین مکلفیت دارند که نسبت به ابزار قرارگرفتن ارزش‌های شریعت و مفاهیم شورا موضع بگیرند و نگذارند "عده‌ای مفهوم‌های اصولی شریعت را تحت نام‌های مختلف غبارآلود و برای اغراض سیاسی مصادره نمایند".
این حزب به جامعه‌ جهانی یادآوری کرده است اقدامی که در آن مردم به‌صورت مستقیم و شفاف سهیم نباشند و براساس اراده‌ی جمعی آن‌ها صورت نگیرد مشروع نیست و "نباید فریب چنین نشست‌‌ها را خورد و زیرتأثیرِ آن‌ها در جهت به رسمیت شناختن حاکمیت گروه طالبان تصمیمی اتخاذ کرد.
حزب جمعیت گفته است: "اقداماتی از جنس جرگه‌های از پیش‌برنامه‌ریزی‌شده در تناقض آشکار با تلاش‌های مشترکِ مردم افغانستان و جامعه جهانی برای رسیدن به مردم‌سالاری و آزادی‌ها و حقوق بنیادین‌ بشری قرار دارند و لازم است جامعه جهانی با پایبندی به اصول حقوق‌ بشر‌ بنیاد خویش در حفاظت از این تلاش‌ها‌ی مشترک، مردم افغانستان را تنها نگذارد."
حزب جمعیت در ادامه گفته است که این حزب معتقد است که تنها راه برون‌رفت از بحران و عبور از خلای مشروعیت، پذیرفتن تنوع سیاسی، هویتی، فرهنگی و مراجعه به آرای مردم است.
این حزب افزوده است که از گروه‌های سیاسی و جریان‌های اجتماعی و عدالت‌باور که به دموکراسی و مردم سالاری می‌اندیشند توقع دارد تا موضع صریح شان را نسبت به مبانی مشروعیت و اصل ضرورت تشکیل دولت ملی مبتنی بر آرا و اراده‌ همه‌ی شهروندان افغانستان ابراز کنند.
قرار بود امروز (چهارشنبه، 8سرطان) یک گردهمایی "بزرگ" علمای دینی در کابل برگزار شود؛ اما گفته می‌شود که آغاز این نشست به فردا به تعویق افتاده است. طالبان می‌گویند که این نشست با "اصرار زیاد" علمای دین برگزار می‌شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала