ترکیه: امضای تفاهم نامه به معنای تکمیل پیوستن سویدن و فنلاند به ناتو نیست

© AP Photo / Virginia MayoШтаб-квартира НАТО в Брюсселе
Штаб-квартира НАТО в Брюсселе  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.06.2022
عضو شوید
وزارت دادگستری ترکیه می‌گوید که یادداشت امضا شده به این معنا نیست که روند الحاق سویدت و فنلاند به ناتو تکمیل شده است.
به گزارش اسپونیک، بکیر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه گفت: تفاهم نامه امضا شده به معنای تکمیل روند الحاق سوئد و فنلاند به ناتو نیست.
روز گذشته 28 جون، تفاهم‌نامه سه جانبه بین ترکیه، سویدن و فنلاند درباره روند عضویت سویدن و فنلاند در ناتو با حضور سران سه کشور امضا شد.
سویدن و فنلاند متعهد شدند که با ترکیه در زمینه مبارزه با تشکیلات تروریستی همکاری کامل داشته باشند و از تشکیلات تروریستی نظیر پ.ک.ک و گولن حمایت نکنند.
در این تفاهم‌نامه، سویدن و فنلاند، به صراحت همه حملات تشکیلات تروریستی علیه ترکیه را محکوم کرده اند.
تفاهم‌نامه مذکور تاکید کرده است که ناتو پیمانی مبتنی بر اساس دفاع و امنیت مشترک است و ترکیه، سوئد و فنلاند به اصول و ارزش های آن پایبند هستند.
Здание штаб-квартиры НАТО в Брюсселе  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.06.2022
کشورهای ناتو رسما از سویدن و فنلاند برای پیوستن به این ائتلاف دعوت کردند
ترکیه پیش از این آغاز روند الحاق را به تعویق انداخته و نسبت به حمایت استکهلم و هلسینکی از پ‌ک‌ک که در ترکیه به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود، ابراز نگرانی کرده بود.
به گفته بوزداغ، "یادداشتی که روز قبل امضا شد به هیچ وجه به معنای تکمیل روند الحاق دو کشور اسکاندیناوی به این اتحاد نیست".
وزیر عدلیه ترکیه تاکید کرد: آنکارا به اقدامات خود ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که کشورهای فوق به عنوان پایگاهی برای تروریست ها باقی نمی مانند و کمک به ساختارهای خونین متوقف می شود.
بوزداغ خاطرنشان کرد که ترکیه یکی از اعضای شورای اروپا و بسیاری دیگر از ساختارهای بین المللی از جمله بلوک نظامی-سیاسی ناتو است.
وزیر دادگستری ترکیه گفت: "تامین امنیت ناتو تنها با تضمین امنیت همه اعضای آن امکان پذیر است. در عین حال، ما شاهد هستیم که چگونه بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده، آلمان، فرانسه، سوئد، مدت هاست که آشکارا از سازمان های تروریستی حمایت می کنند."
سویدن و فنلاند در تاریخ 18 می رسماً برای پیوستن به ناتو درخواست دادند اما ترکیه به عنوان یکی از اعضای قدیمی ناتو، تا قبل از امضای این تفاهنامه درخواست عضویت آنها را رد می‌کرد و می‌گفت که سوئد و فنلاند از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) آشکارا حمایت می‌کنند.
با امضای تفاهمنامه سه جانبه بین ترکیه، سویدن و فنلاند در مورد عضویت استکهلم و هلسینکی در ناتو راه برای عضویت این دو کشور در ناتو هموار شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала