واکنش عبدالکریم خرم به مذاکره آمریکا و طالبان برسر ذخایر ارزی افغانستان

© Sputnik / Zuhal Sarhadکریم خرم
کریم خرم  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.06.2022
عضو شوید
رییس دفتر حامد کرزی رییس جمهور سابق کشور در واکنش به گزارش مذاکره آمریکا و طالبان بر سر ذخایر ارزی افغانستان می‌گوید، آمریکا در مورد ذخایر ارزی با کسانی مذاکره می‌کند که خودش به رسمیت نشناخته است.
به گزارش اسپوتنیک، عدالکریم خرم رییس دفتر حامد کرزی رییس جمهور سابق کشور به گزارش مذاکره آمریکا و طالبان بر سر ذخایر ارزی افغانستان واکنش نشان داده است.

خرم امروز چهارشنبه (8 سرطان) در تویترش نوشته که "اگر گزارش واشنگتن پست درست باشد، آمریکا و طالبان بر سر چگونگی استفاده از پول ذخایر ارزی غصب شده افغانستان گفتگو می‌کنند. در حالی که این ذخایر برای مصرف نیست."

او گفته که در ابتدا غصب دارای عامه افغانستان توسط آمریکا کار غیر قانونی بود. دوم این‌که، این پول برای مصرف نیست. و سوم این که آمریکا چگونه در مورد سرمایه یک ملت با کسانی مذاکره می‌کند که حاضر نیست خودش آنان را به رسمیت بشناسد.

روزنامه واشنگتن پست به تازگی گزارش داده که مقام‌های ارشد حکومت آمریکا با طالبان در مورد چگونگی استفاده از ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان کار می‌کنند.

این روزنامه افزوده که دوطرف روی ایجاد میکانیزمی گفتگو می‌کنند تا طالبان برای مهار گرسنگی و بحران بشری از ذخایر ارزی مسدود شده بانک مرکزی افغانستان در امریکا استفاده بتواند.

در گزارش آمده که مقام‌های امریکایی در مذاکره با طالبان سازوکاری را مطرح کرده اند که مامورین و متخصصین بانک مرکزی افغانستان با استفاده از این ذخایر ارزی، ثبات و رونق را به اقتصاد افغانستان باز گردانند.

بر بنیاد گزارش، تمهیداتی در نظر گرفته خواهد شد که طالبان از ذخایر ارزی برای مقاصد دیگر استفاده کرده نتوانند.

دو منبع مطلع به واشنگتن پست گفت که یک گزینه ایجاد یک صندوق مالی مستقل برای مدیریت پول‌های بانک مرکزی افغانستان در امریکا است.

این در حالی است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، کاخ سفید بیش از هفت میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد.

دولت امریکا تاکید دارد که طالبان بر بنیاد توافقنامه دوحه باید زمینه تشکیل یک حکومت فراگیر را در افغانستان فراهم کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала