پایان روز نخست نشست علمای دین؛ امروز در تالار لویه جرگه افغانستان چه گذشت؟

© Photoتالار لویه جرگه
تالار لویه جرگه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.06.2022
عضو شوید
ملامحمد حسن آخند، رییس وزیران دولت سرپرست از شرکت کننده‌گان خواست که برای تقویت نظام موجود تلاش کنند.
به گزارش اسپوتنیک، نشست علما و بزرگان فغانستان امروز پنج‌شنبه با حضور نزدیک به 3 هزار و 500 نفر در تالار لویه جرگه افغانستان در کابل برگزار شد.
این نشست برای اولین‌بار به گونه صوتی توسط طالبان منتشر می‌شد.
نشست روز نخست، با سخنرانی ملا محمدحسن آخند، رئیس الوزراء این گروه آغاز شد، رئیس الوزراء در این نشست گفت: اکنون که نظام اسلامی آمده است، برای تقویت آن همه باهم کار کنیم. امارت اسلامی در تمام بخش‌ها تلاش می‌کند تا نابسامانی‌ها رفع شود. ممکن در برخی از جاها مشکلات وجود داشته باشد، اما اگر با ما درمیان گذاشته شود، برای حل آن اقدام می‌کنیم.
ملا محمدحسن آخند همچنان تاکید کرد:

فرزندان شما در بیست سال گذشته قربانی هایی داده اند که مثال آن یافت نمی‌شود، و قربانی هایشان خاص بخاطر این بود که در افغانستان یک نظام اسلامی حاکم شود.

عبدالحکیم حقانی، رییس دادگاه عالی طالبان در این نشست همچنان اظهار داشت که تلاش‌ها برای اصلاح قوانین جریان دارد تا تمامی مسایل بر بنیاد احکام اسلامی و منافع اسلامی استوار شود.
او از مسئولان طالبان همچنان خواست همه باید متوجه مسوولیت های خود باشند.
سید نصرالله واعظی، یکی از نمایندگان علمای ولایت بامیان در این نشست افزود که امیدواراستم که در سایه قیادت طالبان جلو دسیسه های دشمنان دین و کشور را بگیریم.
آقای واعظی با انتقاد از منجمد ماندن دارایی‌های ارزی افغانستان، گفت که این پول سرمایه مردم افغانستان است و باید آزاد شود.
در ادامه شیخ محمد سعید هاشمی از ولایت بلخ نیز اظهار داشت:

طالبان، جهاد را بدون کمی و کاستی انجام داد، مجاهدین وظیفه خود را در انجام جهاد به خوبی انجام داده‌اند، اکنون وظیفه ملت است که از نظام اسلامی حمایت کرده و به دستورات عمل کنند.

برخی شرکت کننده گان نشست در سخنرانی های خود به نکاتی چون عفو عمومی، تامین امنیت سرتاسری، ایستاده‌گی امارت در برابر تبلیغات منفی برخی کشورها را همچون دست‌آورد خوانده‌اند.
مولوی مجیب الرحمن انصاری، از علمای دینی از ولایت هرات، بر سرکوب مخالفان نظام موجود تأکید نمود.
قابل ذکر است که این گردهمایی تا دو روز دیگر نیز در تالار لویه جرگه ادامه می‌یابد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала