زندگی پنهانی ده ها کارمند پیشین سفارت انگلیس در افغانستان

© AFP 2023 / Wakil Kohsar Медицинский работник отмечает дверь дома после введения капель вакцины в Кабуле
Медицинский работник отмечает дверь дома после введения капель вакцины в Кабуле - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.07.2022
عضو شوید
نزدیک به ۲۰۰ کارمند پیشین سفارت انگلیس در افغانستان شامل ترجمانان و کارکنان بخش امنیتی این سفارت به شکل پنهانی از ترس جنگجویان طالبان در افغانستان زندگی می کنند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایندیپندنت، روزنامه گاردین گزارش کرد، نزدیک به ۲۰۰ کارمند پیشین سفارت انگلیس در افغانستان شامل مترجمان و کارکنان بخش امنیتی سفارت، با وجود داشتن شرایط انتقال به انگلیس، هنوز در افغانستان و در وضعیت دشوار زندگی می‌کنند. گاردین به نقل از جیمز هیپی، وزیر نیروهای مسلح بریتانیا نوشت: "تاکنون ۹۵۰۰ نفر با برنامه اسکان دوباره افغانستانی ها، به بریتانیا منتقل شده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد که به همین تعداد نیز افراد واجد شرایط وجود دارند".
برخی از کارمندان افغانستانی سفارت انگلیس که واجد شرایط انتقال‌اند و هنوز پاسخی از دولت بریتانیا دریافت نکرده‌اند، در گفت‌وگو با روزنامه گاردین گفتند، که طالبان به تمام کارت‌های شناسایی کارکنان پیشین سفارت دسترسی دارند و با استفاده از این اطلاعات، برخی از این افراد را ردیابی کرده‌اند. یکی از پیمانکاران پیشین سفارت انگلیس در کابل که اکنون پنهانی در یک روستا زندگی می‌کند، گفت: "طالبان دو بار برای بازرسی به خانه‌ام آمدند، بنابراین مجبور شدیم فرار کنیم. طالبان می‌گویند ما جنایتکاریم، مسلمان واقعی نیستیم، چون برای خارجی‌ها کار کردیم".
تحریم های لندن علیه ریاض - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.05.2022
انگلیس: خروج ما از افغانستان، ناکامی سیستماتیک بود
این کارمند افغان سفارت انگلیس، اگوست ۲۰۲۱ و در جریان عملیات تخلیه، قرار بود با خانواده‌اش به فرودگاه کابل بروند و از کشور خارج شوند، اما با وقوع حمله انتحاری در فرودگاه کابل، مجبور شدند به خانه بازگردند. او می‌گوید: "از آن زمان به بعد، هر پیامی که از وزارت دفاع بریتانیا دریافت می‌کنیم، می‌گویند صبر کنید. بیش از ۱۰ ماه است که منتظریم".
دولت انگلیس متهم است که کارکنان پیشین و خانواده‌هایشان را بلاتکلیف در افغانستان رها کرده و آنان را در معرض خطر طالبان قرار داده است. کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس در ماه‌های گذشته، گزارش‌های مفصلی در مورد چگونگی خروج این کشور از افغانستان منتشر کرد و وزارت خارجه و وزارت دفاع این کشور را به بی‌کفایتی و بی‌توجهی به سرنوشت میلیون‌ها انسان در افغانستان متهم کرد. کندی روند برنامه اسکان دوباره افغان‌ها (ARAP) از مواردی است که به‌شدت مورد انتقاد مجلس نمایندگان انگلیس و نهادهای حامی پناهجویان قرار گرفته است.
سارا دی جونگ، یکی از بنیانگذاران ائتلاف سولها (SULHA) که برای اسکان دوباره افغانستانی هایی که برای دولت انگلیس کارکرده‌اند تلاش می‌کند، می‌گوید: "کندی و نبود پاسخگویی در برنامه اسکان دوباره افغانستانی ها (ARAP)، متقاضیان را در بلاتکلیفی قرار می‌دهد، در حالی که جان آن‌ها در خطر است." او از دولت انگلیس خواست به این برنامه سرعت ببخشد و جدول زمانی مشخصی به متقاضیان بدهد.
انگلیس از اگوست ۲۰۲۱ تاکنون، حدود ۹۵۰۰ نفر را با برنامه (ARAP) از افغانستان خارج کرده است. سخنگوی وزارت دفاع انگلیس به گاردین گفت: "تنها در سال ۲۰۲۲، از ماه اپریل تا آغاز ماه جون، ۶۸۳ غیرنظامی افغان به همراه خانواده‌ها و وابستگانشان تحت نظارت برنامه اسکان دوباره افغانستانی ها، به بریتانیا منتقل شدند."
سخنگوی وزارت دفاع انگلیس همچنین گفت این وزارت در حال تسریع روند اسکان دوباره افغانستانی ها است و به این منظور منابع بشری و امکانات این برنامه را افزایش داده‌اند.
گاردین همچنان گزارش داد دفتر امور خارجه کشورهای مشترک‌المنافع، اخیرا یک سیستم آنلاین ایجاد کرده است که متقاضیان می‌توانند علاقه‌مندی‌شان برای انتقال به انگلیس را همچون بخشی از طرح اسکان دوباره افغانستانی ها، اما جدا از برنامه (ARAP) ثبت کنند. وزارت خارجه انگلیس گفت، که در این طرح به کارمندان پیشین سفارت انگلیس و شرکت پیمانکارش (GardaWorld) اولویت داده خواهد شد، اما تاکنون امکان درخواست برای این برنامه وجود ندارد.
وزارت خارجه انگلیس پس از خروج از افغانستان، به‌شدت مورد انتقاد مجلس عوام این کشور قرار گرفت. کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان انگلیس، نحوه خروج این کشور از افغانستان را مایه سرافکندگی دولت خواند و از بی‌توجهی مقام‌های وزارت خارجه در مورد جان هزاران افغانستانی انتقاد کرد.
پس از پایان روند تخلیه در اگوست ۲۰۲۱، شمار زیادی از افراد واجد شرایط انتقال که از کاروان تخلیه جا مانده بودند، برای نجات جانشان و پیگیری روند انتقال، به کشور پاکستان مهاجرت کردند، اما مسئولان برنامه انتقال اکنون متقاعد شده‌اند که پیگیری کار این افراد در کشور پاکستان، سبب کندی بیشتر این روند شده است. این مسئولان گفتند تلاش می‌کنند این روند را در کشورهای تاجیکستان و ازبکستان نیز امکان‌پذیر کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала