حکمتیار در واکنش به نشست علما: سکوت رهبر طالبان در برابر حقوق زنان مشکل را حل نمی‌کند

© Sputnik / K. Akifiگلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.07.2022
عضو شوید
رهبر حزب اسلامی می‌گوید هیچ ابهامی در مورد حقوق زنان در اسلام وجود ندارد و سکوت طالبان در برابر حقوق زنان، مشکل آموزش آنان را حل نمی‌کند.
به گزارش اسپوتنیک، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان از طالبان خواست تا "براساس شریعت" و به گونه واضح پاسخ دهد که چرا زنان در "نشست بزرگ علما" حضور نداشته‌اند.
او افزود که هیچ ابهامی در مورد حقوق زنان در اسلام وجود ندارد و سکوت طالبان در برابر حقوق زنان، مشکل آموزش آنان را حل نمی‌کند.
آقای حکمتیار همچنین گفت که باید در نشست علمای طالبان مسئله آموزش و تحصیل دختران بحث می‌شد. او در خطبه نماز جمعه در کابل گفت: "اگر مشکل [آموزش دختران] حل نشود، مردم کشور را ترک خواهند کرد تا برای دختران‌شان [زمینه آموزش را در خارج] فراهم کنند."
آقای حکمتیار همچنین گفت که تشکیل پارلمان مقتدر و تصویب قانون اساسی جدید باید بحث اصلی این نشست می‌بود.
گلبدین حکمتیار از واضح نبودن آجندای نشست طالبان نیز انتقاد کرد و گفت طالبان آجندای این نشست را واضح به مردم بیان نکرده است اما همه "می‌دانند" که این نشست به چه هدفی برگزار شده است.
او بدون ارایه جزئیات در باره هدف نشست طالبان گفت: "حکومت می‌گوید که نشست علما است و اعضای آن از بین مردم انتخاب شده و در آجندای آن هم مداخله نمی‌کند... اما هم مردم، هم حکومت و هم اعضای این نشست می‌دانند که نشست برای چه برگزار شده است و چه تصمیم خواهد گرفت."
حکمتیار خطاب به طالبان گفت: "با مردم صادق باشیم. این تقاضای دین است که به تعهد خود وفادار بمانیم. دروغ و ایمان نمی‌تواند یکجا باشد."
تا کنون که دو روز از نشست علمای طالبان گذشته است، تمام تلاش سخنران‌های این نشست به "اطاعت مردم از رهبر طالبان" بوده است. همچنین روز گذشته خبرگزاری دولتی باختر گزارش داد که تمامی علما "با بلند کردن دستان‌شان" به هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان "بیعت" کردند.
اما حکمتیار "نشست بزرگ علما" در کابل را یک گردهمایی درون‌طالبانی خواند و گفت که در این نشست از چهره‌های سیاسی و احزاب نیز دعوت نشده است. به گفته او تعامل با احزاب و این که چه موقفی در برابر مخالفان مسلح طالبان گرفته شود نیز در این نشست باید به بحث گرفته می‌شد.
حکمیتار به سخنان مجیب الرحمان انصاری، خطیب مسجد محله گازرگاه شهر هرات نیز واکنش نشان داد. او گفت که نباید به کسی اجازه داده شود که از نام دین سوء استفاده کند و فتوا صادر کند.
مولوی انصاری در سخنرانی خود در نشست طالبان گفت که هرکسی در برابر حکومت طالبان مخالفت می‌کند، باید سر زده شود.
حکمتیار می‌گوید که برخورد با مخالفان، دشمن و اسیران جنگی در اسلام واضح بیان شده و نیاز به فتوا نیست.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала