فنلاند و سویدن پروتکل پیوستن به ناتو را امضا کردند

© AP Photo / Virginia MayoЗдание штаб-квартиры НАТО в Брюсселе
Здание штаб-квартиры НАТО в Брюсселе  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.07.2022
عضو شوید
وزرای خارجه فنلاند و سویدن پروتکل های پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو را امروز سه شنبه امضا کردند.
به گزارش اسپوتنیک، "پکا هاویستو" و "آن لینده" وزرای امور خارجه فنلاند و سویدن و سفرای 30 کشور عضو ناتو امروز سه شنبه (5 جولای) در مراسمی رسمی در مقر ناتو، پروتکل های الحاق دو کشور مذکور را به ائتلاف نظامی آتلانتیک شمالی امضا کردند. فنلاند و سویدن پس از تصویب اسناد توسط تمامی کشورهای ناتو به عضویت این ائتلاف در خواهند آمد.
"ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو در افتتاحیه مراسم امروز در این باره گفت: امروز ما رسما پروتکل الحاق را امضا و روند تصویب را آغاز می کنیم. درهای ناتو به روی همه دموکراسی های اروپایی باز است. این روز خوبی برای فنلاند و سویدن و ناتو است. ما با 32 کشور عضو قوی تر خواهیم شد.
دفتر مطبوعاتی ناتو اعلام کرد، سویدن و فنلاند پیش از امضای رسمی پروتکل پیوستن به ناتو در روز سه ‌شنبه، رسماً قصد خود برای پیوستن به ناتو را تأیید کردند.

دفتر مطبوعاتی ناتو طی بیانیه ای اعلام کرد: "فنلاند و سوئد مذاکرات پیوستن خود را در مقر ناتو در بروکسل در روز دوشنبه 4 جولای به پایان رساندند، همانطور که رهبران ناتو در نشست مادرید توافق کردند. هر دو کشور رسماً تأیید کردند که آماده هستند و قصد دارند به تعهدات سیاسی، قانونی و نظامی یکی از اعضای ناتو عمل کنند."
Председатель Государственной Думы РФ Вячеслав Володин на пленарном заседании Государственной Думы РФ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.07.2022
والودین: استقرار پایگاه ناتو در مرز با روسیه از فنلاند و سویدن محافظت نخواهد کرد
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در پی نتایج نشست روز جمعه گذشته در مادرید، اعلام کرد که امضای پروتکل الحاق در تاریخ 5 جولای در مقر این ائتلاف در بروکسل انجام خواهد شد. وزرای خارجه دو کشور الحاق شده در این نشست حضور خواهند داشت.

رهبران ناتو در نشست 29 جون رسما از سویدن و فنلاند برای پیوستن به این ائتلاف دعوت کردند. این امر پس از چندین دور مذاکره با ترکیه از جمله در بالاترین سطح ممکن شد و پس از آن آنکارا مخالفت خود را با الحاق اعضای جدید پس گرفت. این کشورها توافق کردند همکاری در مبارزه با تروریسم از جمله اقداماتی علیه پ ک ک، تبادل اطلاعات و توافقنامه استرداد را تقویت کنند.

ترکیه پیش از این آغاز روند الحاق را به تعویق انداخته و نسبت به حمایت استکهلم و هلسینکی از پ.ک.ک ابراز تردید کرده بود.

به‌دنبال عملیات ویژه روسیه در اوکراین در اوایل سال جاری میلادی، سویدن و فنلاند مدعی شدند که پیوستن به ناتو ضرورت داشته و سنت دیرینه بی‌طرفی خود را زیرپا گذاشتند. دولت‌های هر دو کشور اعلام کرده‌اند که آنها در خاک خود مجبور به میزبانی از پایگاه‌های ناتو یا تسلیحات هسته‌ای نیستند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала