کارشناس: حذف افغانستان از لیست متحدان غیرناتوی امریکا به ضرر کشور است

© AFP 2023 / Petras MalukasThe US and The NATO flag flie in front of two US Air Force F-22 Raptor fighter aircrafts at the Air Base of the Lithuanian Armed Forces in Šiauliai, Lithuania, on April 27, 2016.
The US and The NATO flag flie in front of two US Air Force F-22 Raptor fighter aircrafts at the Air Base of the Lithuanian Armed Forces in Šiauliai, Lithuania, on April 27, 2016.  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.07.2022
عضو شوید
کارشناس مسایل سیاسی افغانستان می‌گوید که بیرون کردن عضویت افغانستان از میان متحدان غیرناتوی امریکا به ضرر کشور است.
پیش از این، کاخ سفید اعلام کرده است که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده قصد دارد نام افغانستان را از میان متحدان غیرناتوی واشنگتن حذف کند.
آقای بایدن در نامه‌ای به کنگره امریکا گفته است: "براساس بند 517 قانون کمک خارجی 1961، با اصلاحیه (22U.S.C. 2321k)، من اخطار خود را مبنی بر لغو نام افغانستان به‌عنوان متحد اصلی غیر ناتو ارایه می‌کنم".
در مورد این‌که حذف عضویت افغانستان از لیست متحدان اصلی غیر ناتو چه ضرر به افغانستان دارد، احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی افغانستان به اسپوتنیک گفت:

"بیرون کردن افغانستان از لیست متحدان غیر ناتو ضررهای بسیار دارد. از یک طرف کمک‌های ناتو منحیث یک همپیمان کاهش پیدا می‌کند و همچنان کمک‌های اتحادیه اروپا که عضویت ناتو را دارند هم کاهش پیدا می‌کند".

احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
کارشناس مسایل سیاسی افغانستان
وی افزود:
"اگر حملۀ و یا مشکلی به افغانستان ایجاد می‌شود، همپیمانان ناتو و امریکا خود را ملزم نمی‌دانند، یعنی در سیاست‌های اقتصادی و سیاسی ضربه محکم به حکومت طالبان وارد می‌شود".
احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
کارشناس مسایل سیاسی افغانستان
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به این تصمیم امریکا گفته است که «در بیست سال گذشته افغان‌ها از همین ناحیه متضرر شده اند و کدام خاطره خوبی از آن ندارند. البته در بخش های دیپلماتیک و تجارتی خواهان روابط خوب، مثبت و قابل اعتماد با کشورها می باشد».
به گفته وی، «مارت اسلامی افغانستان از آن اقدام امریکا کدام تشویش ندارد که گفته است عنوان متحد اصلی غیر از عضویت ناتو را از افغانستان پس می گیرد. و نه هم این عنوان به افغانستان کدام منفعتی داشت».
متحد اصلی غیر ناتو عنوانی است که توسط دولت آمریکا به متحدان نزدیکی داده شده است که روابط کاری راهبردی با نیروهای مسلح آمریکا دارند اما عضو ناتو نیستند.
در حالی که این عنوان به‌معنی ایجاد یک پیمان دفاعی متقابل با آمریکا نیست، اما مزایای نظامی و مالی مختلفی را به‌همراه دارد که در غیر این صورت توسط کشورهای غیر ناتو قابل دستیابی نیست.
باراک اوباما در سال 2012 میلادی دولت افغانستان را به‌عنوان متحد اصلی غیر ناتو خود معرفی کرده بود.
به گفتۀ وزارت امور خارجه امریکا، با لغو وضعیت افغانستان، ایالات متحده 18 متحد اصلی غیرناتو خواهد داشت. آن‌ها عبارتند از: ارجنتین، استرالیا، بحرین، برازیل، کلمبیا، مصر، اسرائیل، جاپان، اردن، کویت، مراکش، نیوزیلند، پاکستان، فیلیپین، قطر، کوریای جنوبی، تایلند و تونس.
ایالات متحده در اوایل سال جاری، کلمبیا و قطر را به‌عنوان متحدان غیر ناتو معرفی کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала