طالبان و امارات در آستانه امضای توافق برای مدیریت فرودگاه کابل

© Photo / Facebook account of Hamid Karzai International AirportКабул аэропорт
Кабул аэропорт - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.07.2022
عضو شوید
قرار است ظرف چند هفته آینده طالبان پس از امضای توافق با امارات مدیریت کامل فرودگاه بین المللی کابل را به آن کشور واگذار کند.
به گزارش اسپوتنیک، رویترز به نقل از منابع آگاه خبر داده است که امارات متحده عربی برای مدیریت میدان هوایی کابل و سایر میدان‌های هوایی افغانستان در آستانه امضای توافقی با طالبان است.
به‌اساس این گزارش، این توافق که مدیریت کامل میدان‌های هوایی را به امارات می‌دهد، ممکن است ظرف چند هفته آینده اعلام شود.

منابع رویترز گفته‌اند که مذاکرات میان طالبان، قطر و ترکیه برای مدیریت میدان‌هایی هوایی افغانستان به شکست مواجه شده است. قطر و ترکیه نیز پس از سقوط حکومت پیشین در اواسط آگست سال گذشته، برای مدیریت میدان‌های هوایی افغانستان پا پیش گذاشته بودند.

به گفته منابع، با شکست گفتگوها با قطر و ترکیه، طالبان مدیریت میدان‌های هوایی افغانستان را به امارات متحده عربی می‌دهد که پیش از این نیز برخی از فرودگاه‌ها از جمله میدان هوایی کابل را اداره می‌کرد.

منابع می‌افزایند که بر اساس قرارداد طالبان با امارات، افغان‌ها نیز در کار مدیریت میدان‌های هوایی از جمله در نقش‌های امنیتی استخدام خواهند شد.

یک شرکت مرتبط با دولت امارات ارائه خدمات امنیتی را به دوش گرفته و قرارداد آن به زودی اعلام خواهد شد. این منابع می گویند که مذاکرات بر سر مدیریت حریم هوایی هنوز نهایی نشده است.

شرکتی به نام گاک GAAC به رویترز گفته که پس از مذاکرات، مجوز از سرگیری خدمات خود در فرودگاه‌های افغانستان را از سر گرفته است. رویترز از این شرکت به عنوان قراردادکننده ارایه خدمات امنیتی نام برده است.

یک سخنگوی این شرکت گفته است که خدمات تخصصی را برای "حفاظت از هوانوردی ملکی در برابر مداخله غیرقانونی" ارائه خواهد کرد و قادر به مدیریت ترافیک هوایی و سایر خدمات است.

او گفت: "تصمیم GAAC این بود که با مقامات افغانستان وارد بحث شود و ترتیبات جدیدی را برای خدمات ما در فرودگاه‌های افغانستان رسمی بسازد."

در همین حال، سخنگوی وزارت ترانسپورت طالبان تایید کرد که قرارداد امنیت هوانوردی قبلاً با امارات متحده عربی امضا شده است اما گفت که قرارداد ترافیک هوایی هنوز نهایی یا تایید نشده است.

انتظار می رود پس از نهایی شدن توافق، شرکت‌های هوایی امارات پروازهای خود را به کابل و احتمالا سایر میدان‌های هوایی افغانستان از سر بگیرند.

در گزارش آمده که اگر توافق امارات متحده عربی بتواند نگرانی‌های امنیتی را برطرف کند، خطوط هوایی دیگر نیز می‌توانند دوباره پرواز انجام دهند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала