انس حقانی: بسیاری حملاتی که در دو دهه گذشته به خانواده من نسبت داده شده، کار آنها نبوده است

© Sputnikانس حقانی
انس حقانی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.07.2022
عضو شوید
انس حقانی، عضو ارشد شبکه حقانی در گفت‌وگو با مجله اشپیگل آلمان گفته است: زمانی که در بازداشت امنیت ملی سابق بوده، به هیچ حمله انتحاری اعتراف نکرده و بسیاری حملات انتحاری هم کار خانواده آنها نبوده.
به گزارش اسپوتنیک، انس حقانی، عضو مهم شبکه حقانی در مصاحبه با مجله آلمانی اشپیگل گفته است بسیاری از حملاتی که در دو دهه گذشته به خانواده او نسبت داده شده، کار آنها نبوده است.
اشپیگل نوشته است که رحمت‌الله نبیل، رئیس اسبق امنیت ملی افغانستان پس از بازداشت انس حقانی، او را سوار موتر کرده و به مکان‌هایی که قاتلان شبکه حقانی در آنجا مرگبارترین حملات خود را انجام داده‌اند، برده است. پس از بازگشت به مقر امنیت ملی، آقای حقانی به دست داشتن در برخی حملات اعتراف کرده است.
اما انس حقانی در گفت‌وگو با اشپیگل این ادعا را رد کرده و گفته است که وقتی در بازداشت امنیت ملی حکومت پیشین بود، به دست‌داشتن در هیچ حمله تروریستی اعتراف نکرده است.
دیدار سراج‌الدین حقانی با بازمانده‌گان «انتحاری‌ها»   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.10.2021
دیدار سراج‌الدین حقانی با بازماندگان «انتحاری‌ها»  
پیشتر، سراج الدین حقانی، وزیر داخله طالبان در فبروری امسال در یک گردهمایی در شهر قندهار گفت که تنها 1050 نفر از اعضای گروه او، یعنی شبکه حقانی در یک و نیم دهه گذشته حملات انتحاری انجام داده‌اند.
انس حقانی در این مصاحبه همچنین گفته که برای آزادی اش، راه دیگری جز اختطاف دو استاد دانشگاه امریکایی وجود نداشت.
پس از آن که تلاش‌های طالبان، به‌عنوان متحد شبکه حقانی، برای رهایی انس حقانی به جایی نرسید، طالبان دو استاد دانشگاه امریکایی در کابل را اختطاف کردند. حقانی بعداً در مبادله با این دو استاد از زندان حکومت پیشین آزاد شد.
حقانی همچنان به اشپیگل گفته است که چین به درخواست پاکستان مانع اعدام او از سوی حکومت پیشین شده بود.
گفتنی است که شبکه حقانی در بیست سال گذشته حمله‌های مرگ‌باری را در نقاط مختلف کشور انجام داد.
شبکه حقانی از جمله مسئولیت حمله انتحاری در چهارراهی زنبق در سال 2017 را به دوش گرفت. این حمله که بیش از 150 کشته و 400 زخمی به جا گذاشت، یکی از مرگبارترین حملات در تاریخ 20 سال جنگ طالبان علیه حکومت پیشین محسوب می‌شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала