آسیب دیده‌گان زلزله در پکتیکا روند توزیع کمک‌ها را ناعادلانه خواندند

© AP PhotoПоследствия землетрясения в провинции Хост в Афганистане
Последствия землетрясения в провинции Хост в Афганистане  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.07.2022
عضو شوید
شماری از آسیب دیده‌گان زلزله اخیر در پکتیکا روند توزیع کمک‌ها به مردم را ناعادلانه می‌خوانند و تاکید می‌کنند بخش کوچکی از کمک‌های جمع شده به مستحقین رسیده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، برخی از باشندگان ولسوالی گیان که حدود سه هفته پیش در اثر زلزله خانه‌های شان ویران و شماری از اعضای فامیل خود را نیز از دست داده اند از حکومت می‌خواهند که شفافیت در روند توزیع کمک‌ها به مردم آسیب دیده از اثر زلزله اخیر را به میان آورد.
هرچند پس از وقوع زلزله کمک‌های زیادی از آدرس حکومت و نهادهای ملی و بین‌المللی امداد رسان به این ولسوالی سرا زیر شده است، اما شماری از آسیب دیده‌گان روند توزیع کمک‌ها را نا عادلانه می‌خوانند و می‌گویند بخش کوچکی از کمک‌ها به مستحقین توزیع شده است.
باشنده‌گان این ولسوالی از حکومت خواستار شفافیت در روند توزیع کمک‌ها اند.
محمد حسین، باشنده ولسوالی گیان می‌گوید که: "به این کمک‌ها چیزی نمی‌شود چرا که من یک اتاق را جور می‌کنم بالای یک اتاق یک لک افغانی مصرف می‌شود، اما تا هنوز بدست ما پنج هزار هم نرسیده است و با پنج هزار هیچ چیز نمی شود حتی یک چای روزانه هم نمی‌شود".
کمک مواد غذایی توسط پکن به زلزله ‌زده‌گان افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.07.2022
کمک مواد غذایی توسط پکن به زلزله ‌زده‌گان افغانستان
عمرخان، باشنده ولسوالی گیان می‌گوید که: "صدای ما را کسی نشنید بارها مراجعه کردیم حتی امروز کمک نقدی آمده بود و نام نویسی می‌کردند اما تنها به کسانی داده شد که واسطه داشتند اما در حالی که خانه‌های ما ویران شده اما کسی برای ما پول نداد".
از سوی هم شماری از باشنده‌گان دیگر ولسوالی گیان می‌گویند که مردم این ولسوالی در زلزله اخیر بر علاوه تلفات انسانی خسارات هنگفتی مالی را متقبل شده اند و باید در قسمت ساخت و ساز خانه‌های آسیب دیدگان کمک‌های بنیادی صورت بگیرد.
ظفرخان، باشنده ولسوالی گیان می‌گوید که: "ولسوالی گیان بسیار ساحه تنگ دارد اما مردمی که در اینجا زندگی می کنند زیاد اند و حکومت باید در ساحات دیگر پکتیکا و یا سایر ولایات برای مردم زمین توزیع کند و تلفات زیاد هم ناشی از همین زیاد بودن مردم در ساحه کم است".
داوودخان حقمل، باشنده ولسوالی گیان می‌گوید که: "در حال حاضر اگر در قسمت ساخت و ساز خانه با مردم کمک صورت نگیرد مردم ما ظرفیت اقتصادی ندارند که خانه‌های خود را دوباره جور کنند".
در همین حال مسوولان در کمپ جمع‌آوری کمک‌ها در ولسوالی گیان هرچند بعضی مشکلات در توزیع کمک‌ها به آسیب دیدگان را می پذیرند اما می‌گویند برای شفاف بودن این روند از طریق امامان مساجد و بزرگان قومی روند توزیع کمک‌ها را به پیش می‌برند.
سید حسن، مسوول توزیع کمک‌ها به آسیب دیدگان در ولسوالی گیان می‌گوید که: "در حد امکان پروسه شفاف است اما بعضی مشکلات است مثلا یکی دو خانه در یک منطقه تخریب شده و درست رسیدگی کرده نتوانستیم اما تمام کمک‌ها به اساس لیست ترتیب شده توزیع می‌شود و شخصی به کسی چیزی داده نشده است فقط به کسانی داده می‌شود که از طریق ملا امام یا بزرگان قومی درج لیست شده اند".
در زمین زلزله اخیر هرچند هزاران خانه مسکونی در ولسوالی‌های برمل و گیان پکتیکا به مخروبه مبدل شده است، اما حکومت می‌گوید تلاش می‌کنند تا در قسمت ساخت و ساز دوباره این خانه‌ها به مردم آسیب دیده کمک‌های بنیادی را انجام بدهند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала