چگونه ناتو سربازان افغان را که زمانی "برادر" خطاب می‌کرد فریب داد

© Photo / Facebook account of Kabul International Airportفرودگاه کابل
فرودگاه کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.07.2022
عضو شوید
روزنامه گاردین در گزارشی به وضعیت دشوار سربازان افغان که زمانی با نیروهای اشغالگر ناتو همکاری می‌کردند اشاره کرده و نوشته است این سربازها که به وعده های حمایت ناتو دل خوش کرده بودند و زمانی ناتو آنها را "برادر" خطاب می کرد، امروز به حال خود رها شده اند و جانشان درخطر است.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه "گاردین" در گزارشی می‌نویسد: پس از گذشت تقریبا یک سال از سقوط دولت پیشین افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان در این کشور، سربازان افغان که با نیروهای استرالیایی همکاری می‌کردند به رغم وعده‌های بسیار در ابتدا از سوی دولت این کشور به طور کامل از سوی آنها رها شدند و اکنون در ترس و وحشت به سر می برند.
یکی از سربازان پیشین در این مصاحبه که گاردین با او انجام داده، گفت: " ما با یکدیگر در جبهه جنگ در برابر دشمنی مشترک جنگیدیم و شما، ما را برادارانتان خطاب می کردید. اما حالا ما را در این جهنم رها کردید و تنها گذاشتید. ما به یکدیگر اعتماد داشتیم و هرگز توقع نداشتیم چنین رفتاری با ما داشته باشید."
سرباز افغان دیگری با نام مستعار عباس که 11 سال در جبهه جنگ در کنار سربازان استرالیایی در ولایت "اوروزگان" جنگیده نیز به خبرنگاران گفت : "ما در کنار سربازان استرالیایی جنگیدیم، با هم آموزش دیدیم، روزگار گذراندیم و هرگاه یکی از ما کشته شد مانند برادر کنار هم بودیم و باهم همدردی کردیم. نیروهای ناتو همواره ما را برادرشان می نامیدند و همان افراد حالا ما را ترک کردند. ما با دست های بسته و شرایط بد در برابر همان دشمن مشترک رها و به سادگی فراموش شدیم."
با این حال وی در ادامه سخنانش تاکید کرد او سربازان و همرزمانش را سرزنش نمی‌کند، اما دولت ‌هایی که به افرادشان دستور دادند تا به سرعت خاک افغانستان را ترک کنند مسئول و مقصر حقیقی می داند. همان دولت‌هایی که طی 20 سال وعده دموکراسی داده بودند.
این سربازان افغان می گویند مجبورند در خفا و در ترس و وحشت زندگی کنند زیرا استرالیا و کشورهای ناتو که زمانی به آنها در باغ سبز نشان می دادند، حالا آنها را به حال خود رها کرده اند و هیچ برایشان مهم نیست چه بر سر این این افراد می آید.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала