سخنان معاون اتاق تجارت هرات، درباره شورای علما، بیعت با رهبر طالبان و برگرداندن تیل ایران

© Photo / soctial mediaنشست علمای طالبان
نشست علمای طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.07.2022
عضو شوید
چندی پیش گروه طالبان نشستی را در خیمه ای لویه جرگه افغانستان زیر نام نشست علمای افغانستان برگزار کرد، تا این گروه بتواند بیعت برای مشروعیت شان را از علمای این کشور بگیرد.
به گزارش اسپوتنیک، گروه طالبان که در میانه ای ماه اگوست سال گذشته میلادی با گریز اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان از این کشور، بر کل افغانستان تسلط پیدا کردند، برای مشروعیت حکومت شان، نشستی را در خیمه ای لویه جرگه/ نشست بزرگ به نام نشست علما برگزار کردند.
خبرنگار اسپوتنیک، درباره اینکه به عنوان چه کسی در این نشست شرکت کردند، در نشست چه جریان داشت و انتظارات از شورای علما را از سید مسعود سادات معاون نفت و گاز اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات که در این نشست اشتراک کرده بود، پرسیده که او دیدگاه شان در این باره چنین بیان کرده است: "من از طریق اتاق تجارت و از بست سکتور خصوصی دعوت شده بودم و خودم معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان و به صورت کمیته ها من به عنوان منشی کمیته ای اقتصادی این نشست کار کردم و و در قسمت هدف از ایجاد این کمیته رساندن خواسته های مختلف از قشرهای مختلف و از ولایت های مختلف بود که در کمیته اقتصادی ما شامل اشخاصی از ولایت ها متفاوت و از سراسر کشور بودیم. نشست علمای گروه طالبان با مشخصات لویه جرگه/نشست بزرگ دوره های پیش همانند بود، چون همه ای پایه های او مانند، بحث درباره سکتور خصوصی وجود داشت، علما هم اشتراک داشتند، بزرگان قوم اشتراک داشتند، نمایندگان ولسوالی ها، نمایندگان ناحیه های شهرها بیشتر شان حضور داشتند و بیشتر به یک لویه جرگه مشورتی می خورد تا اینکه به شورای علما بخورد".
حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.07.2022
کرزی: نشست بزرگ علما در کابل "همایش داخلی طالبان" بود
او در پاسخ به این که چگونه و بر پایه چه معیاری برای اشتراک در این نشست انتخاب شده افزود: " به خاطر بحث معیار انتخاب از تمام اقشار جامعه اشخاص با نفوذ بزرگان قوم علما و یک قسمت دیگه بست سکتور خصوصی و اتاق های تجارت شرکت کرده بودند، که مه از بست سکتور خصوصی انتخاب شدم و چون اتاق های تجارت یک اداره ای انتخابی از طرف تجار است و به صورت رای معین و منتخب می باشند و از بست اتاق تجارت در جرگه و کمیته اقتصادی مه شرکت داشتم".
او به این پرسش که دستور کار این نشست چه بود، گفت: " دستور کار نشست به صورت کلی در روز اول که افتتاحیه جرگه بود سخنرانی ها بود و از ولایت های مختلف سخنرانی داشتند و در روز دوم در کنار سخنرانی ها تا نیمه روز باز تشکیل کمیته ها انجام شد و کمیته های مختلف موظف شدند، که امو خواسته های که دارند تمام کمیته ها از ولایت مختلف در کمیته بگنجانند و اینها را تسلیم بدهند به بحث دارالانشا که از روی آنها برای قطعنامه تصمیم گیری شود".
نشست علمای طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.07.2022
طالبان و برگزاری بزرگ‌ترین نشست علما در کابل، آیا انتظارات مردم و جامعه جهانی برآورده شد؟
او درباره این که آیا مسایل آموزش، پارلمان و حکومت در این نشست مورد بحث قرار گرفت، گفت: "در قسمت مسایل آموزشی در این نشست صحبت شد و بیشتر اعضای این نشست خواهان باز شدن مکتب های دختران بود و آنها خواستار این بودند، که زمینه ای آموزش، تحصیل و زمینه ای ایجاد کار برای همه اقشار جامعه و به ویژه زنان را حکومت مهیا بسازد".
سادات درباره این که آیا او ملا آخندزاده را دیده است و یا نه چنین پاسخ داد: "باید بگویم که بلی همه اعضای جرگه مولوی صاحب آخند زاده را دیدند و صحبت هم کردند در همانجا و مشخصا واضح بود که حضور فزیکی دارند".
او همچنان درباره مراسم بیعت و این که خودش هم با رهبر طالبان بیعت کرده است و یا نه چنین روشنی انداخت: "مراسم بیعت پس از ایجاد کمیته ها برای روز سوم تمام اعضای جرگه یکی از ماده های کمیته که روی آن صحبت می شد خواسته های بود از امارت اسلامی که چه هست و یک موضوع بحث بیعت ای بود که آیا اعضای جرگه در کنار خواسته های که دارند. خواسته های مشروعی که هست آیا مولوی صاحب آخند زاده را به عنوان امیرالمومنین قبول دارند یا نه و تمام اعضای جرگه به این موافقت کردند و بیعت خود را همانجا اعلام کردند".
ملا هبت‌الله  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.07.2022
ادعای طالبان: ملا هبت‌الله در نشست علما حضور يافت
او درباره این که آیا چهره رهبر طالبان را دیده است و یا نه افزود: "بلی! چهره مشخص و واضح و دقیقا با عکس که قبلا پخش شده بود مشخص و واضح بود که خود شان هستند و رو به مردم سخنرانی کردند و از دروازه ای ورودی تمام مردم اعضای جرگه که وارد می شدند حتی از امو دروازه وارد شدند و مشخص و واضح بود و مردم از نزدیک هم دیدند حتی تا موقع نماز جمعه در داخل جرگه به همرای مردم دید و بازدید داشتند و حضور فزیکی داشتند و مشخص و واضح بود".
تانک تیل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.06.2022
طالبان 16 تانکر تیل بی‌کیفیت ایران را مسترد کردند+ویدیو
معاون نفت و گاز اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات درباره برگرداندن، وارد شدن و کیفیت تیل های بی کیفیت ایرانی چنین روشنی انداخت: "در قسمت موضوع تیل بی کیفیت چیزی که وجود دارد بلی درست است و این تیل از مرز دوقارون وارد میشه و از مرز تورغندی از بندر هرات هست که هرات دو بندر داره به نام بندر تورغندی و بندر اسلام قلعه که مشخصا بارگیری ها انجام میشه و گمرک وجود دارد. تیل بی کیفیت هست و در کل نمی توانیم تمام تیل ها را بگوییم بی کیفیت اند، ولی با استانداردهای افغانستان مغایرت دارد و صدق نمی کند در استانداردهای افغانستان یک تیل با کیفیتی تثبیت شده قبلا که باید به اساس امو استاندارد ها تیل وارد افغانستان بشه ولی قبلا به اساس مشکلات و فساد اداری که در اداره استاندارد وجود داشت تیل بی کیفیت هر روز وارد افغانستان می شد و فعلا قرار دادهای که بود به اساس امو تیل های بی کیفیت در بیرون از افغانستان امو قراردادها جریان داشت و تیل بی کیفیت وارد افغانستان می شد تا اینکه جلوگیری شد و فعلا بالاتر از 600 و 700 موتر در داخل گمرک اسلام قلعه و بندر تور توغندی منتظر ترخیص از گمرک هستند ولی به خاطری که تیل بی کیفیت است وارد افغانستان شده نمیتانه و اداره استاندارد ملی اونا را مغایر با استاندارد تثبیت کرده و باید برگشت کنند".
او همچنان درباره این که این تیل ها از کدام کشورها هستند افزود: "تیل متعلق به ایران بود ولی از پالایشگاه هایی زیادی است، منظور من سر این است که تیل دولتی ایران نبود و کلا از پالایشگاه شخصی است و قراردادهای شخصی با تاجران افغانستانی است".
یادآوری می کنیم، که چند روز پیشن نشست در خیمه لویه جرگه/نشست بزرگ افغانستان از سوی گروه طالبان برگزار شد، که در این نشست بیش از دو هزار نفر از علمای وابسته به گروه طالبان و دیگر نمایندگان ولایت های این کشور شرکت داشتند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала