قصد دولت بایدن برای از سرگیری فروش تسلیحات به عربستان

© AP Photo / Patrick Semanskyقصد دولت بایدن برای از سرگیری فروش تسلیحات به عربستان
قصد دولت بایدن برای از سرگیری فروش تسلیحات به عربستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.07.2022
عضو شوید
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد دولت بایدن در حال بررسی لغو محدودیت عرضه تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی است.
به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد که دولت "جو بایدن" رئیس‌جمهور آمریکا در حال بحث و گفتگو در خصوص لغو احتمالی ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی آمریکا به عربستان سعودی است، اما ظاهراً هرگونه تصمیم‌گیری نهایی به پیشرفت ریاض در جهت پایان دادن به جنگ یمن بستگی دارد.
سه منبع آگاه پیش از سفر رئیس‌جمهور جو بایدن به پادشاهی عربستان گفتند مقامات ارشد سعودی در چندین نشست در ماه های اخیر در ریاض و واشینگتن به همتایان آمریکایی خود فشار آورده اند تا سیاست فروش تسلیحات دفاعی به شریک اصلی خود در خلیج فارس را لغو کنند.

دو منبع گفتند که مذاکرات داخلی ایالات متحده غیررسمی و در مراحل اولیه است و هیچ تصمیمی قریب الوقوع نیست، و یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که "در حال حاضر هیچ بحثی درباره سلاح های تهاجمی با سعودی ها در جریان نیست".
با این حال رویترز ادامه داد، در حالیکه بایدن برای یک سفر دیپلماتیکی بسیار حساس به غرب آسیا آماده می‌شود، سیگنال‌هایی را از خود نشان داده است که به دنبال ترمیم روابط تیره با عربستان سعودی در شرایطی است که خواهان افزایش عرضه نفت خلیج‌فارس و نزدیک‌تر شدن رابطه کشورهای عربی با اسرائیل برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران است.
مشاوران کنگره می‌گویند که هرگونه اقدام برای لغو محدودیت عرضه سلاح‌های تهاجمی به عربستان سعودی قطعاً مخالفت کنگره و حتی مخالفت هم حزبی‌های دموکرات بایدن را به همراه خواهد داشت.
طبق گزارش رویترز، بایدن به محض آن‌که اوایل سال گذشته میلادی ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا را برعهده گرفت، موضع سخت‌تری در قبال تجاوزات عربستان سعودی به یمن اتخاذ کرد و قتل "جمال خاشقچی" روزنامه نگار منتقد عربستانی و خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در سال 2018 در کنسولگری عربستان در ترکیه نیز انتقادات زیادی را در جامعه بین‌الملل علیه دولت ریاض برانگیخت.
بایدن در پی انتقادات داخلی بعنوان نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا از عربستان سعودی انتقاد کرد و در فبروری 2021 اعلام کرد که حمایت ایالات متحده از عملیات تهاجمی عربستان در یمن و عرضه سلاح‌های مربوطه را متوقف می‌کند.
اما رویکرد بایدن از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ماه مارچ تضعیف شده است. ایالات متحده و سایر کشورهای غربی از عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، خواسته اند برای پمپاژ نفت بیشتر به منظور جبران حذف منابع روسیه وارد عمل شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала