طالبان: ما شرایط جامعه جهانی برای به رسمیت شناخته شدن را تکمیل کردیم

ارگ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.07.2022
عضو شوید
معاون سخنگوی طالبان می‌گوید کابل که شرایط به رسمیت شناخته شدن را تکمیل کرده و با شماری از کشورها تعامل دارد، خواهان روابط رسمی با جامعه جهانی است.
به گزارش اسپوتنیک، بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان در صحبت با شبکه تلویزیونی طلوع؛ با بیان اینکه کابل شرایط به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه جهانی را تکمیل کرده است ادعا کرد: " ما با شماری از کشورها تعامل داشته و خواهان روابط رسمی با جامعه جهانی هستیم."
معاون سخنگوی طالبان گفت: "حکومت طالبان با بسیاری از کشورها تعامل و روابط دارد و ما خواهان این هستیم که وارد یک مرحله جدید و فصل جدید که روابط رسمی و عمیق با جامعه جهانی و کشورهای دیگر آغاز شود."
ایجاد حکومت فراگیر، رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، مبارزه با گروه‌های تروریستی، استفاده نشدن از خاک افغانستان به منظور حمله به کشورهای دیگر، از جمله شرایط جامعه جهانی برای به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان بوده است؛ چیزی که به باور جامعه جهانی تاکنون عملی نشده است.
یکی از مسائل مرتبط با به رسمیت شناخته شدن طالبان ، موضوع بازگشایی مکاتب به روی دختران است و اگرچه طالبان وعده هایی در این زمینه داده و برخی علمای افغانستان نیز خواستار بازگشت دختران به مکاتب شده اند، اما این موضوع هنوز محقق نشده است.
جاوید سنگدل، کارشناس روابط بین الملل گفته است: در صورتی که بخواهیم از شرایط فعلی خارج شده و کشورهای جهان با ما مانند یک کشور عادی برخورد کنند، داشتن یک برنامه منظم سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است که بتواند جایگاه اصلی افغانستان را در سطح منطقه ثابت کند.
سیدجواد حسینی، کارشناس مسایل سیاسی هم گفته که تا زمانی که دولت طالبان به این خواسته‌های جامعه بین المللی پاسخ مثبت ندهد گمان نمی‌کنم که جامعه جهانی حاضر شود که آنها را به رسمیت بشناسد.
همزمان با این موضوع، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی می گوید که برای رسیدن به صلح دایمی و پایدار در کشور نیاز است تا با تمامی گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی، مذهبی اجتماعی و قومی گفت‌وگو شود.
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان گفت: راه حل بحران و رسیدن به صلح این است که تمام طرف‌های موثر داخلی، شخصیت‌ها، احزاب یا شخصیت‌های دینی و مذهبی یا شخصیت‌های اجتماعی و قومی صادقانه و بدون قید وشرط در یک فضای برادری مذاکراتی معتبر با هم داشته باشند.
پیش از این روزنامه اکسپرس تربیون پاکستان به نقل از یک مقام این کشور نوشته بود که در ماه مارچ ده تا دوازده کشور در آستانه به رسمیت شناختن دولت طالبان بودند؛ اما به علت عملی نشدن تعهدات حکومت سرپرست آنان مساله به رسمیت شناختن را به تعویق انداختند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала