نتایج یک تحقیق: طالبان برای تصرف افغانستان از توییترهمانند سلاح کار گرفتند

© Sputnik / Alexandr Kryazhevنتایج یک تحقیق: طالبان برای تصرف افغانستان از توییترهمانند سلاح کار گرفتند
نتایج یک تحقیق: طالبان برای تصرف افغانستان از توییترهمانند سلاح کار گرفتند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.07.2022
عضو شوید
پژوهشگران دانشگاه های معتبر آمریکا و کانادا در یک تحقیق مشترک دریافته‌اند که طالبان از شبکه‌های اجتماعی همچون سلاحی برای تسلط بر افغانستان استفاده کرده‌اند.
گزارش اسپوتنیک، نتایج پژوهش "مرکز هوش مصنوعی، داده‌ها و منازعه" (CAIDAC) کانادا و دانشگاه های معتبر آمریکا نشان می‌دهد که تویتر مهم ترین ابزار پیروزی طالبان بوده است.

بر بنیاد این پژوهش، رسانه‌های اجتماعی به ویژه توییترنقش عمده‌ای در تسلط مجدد طالبان بر افغانستان داشته و این گروه از رسانه‌های اجتماعی منحیث ابزار استراتیژیک استفاده کرده تا مخاطبان داخلی و بین المللی را تحث تاثیر قرار دهد.

بر اساس گزارش، به صورت اخص فعالیت 63 حساب کاربری تویتر رهبران، سخنگویان و اعضای متعهد طالبان بین اول اپریل 2021 تا 16 سپتمبر 2021 مورد بررسی قرار گرفته است.
این مرکز گفته است که حساب‌های تویتر طالبان در این مدت بیش از دو میلیون دنبال کننده داشته است و پس از سقوط کابل به دست این گروه، این حسابات نه تنها فعال باقی مانده اند، بلکه دنبال کنندگان آن به 3.3 میلیون کاربر افزایش یافته است.

در گزارش آمده است که طالبان از تویتر به مثابه "حربه" کار گرفته اند.

در این تحقیق آمده است که طالبان در استفاده از توییتر، موفق‌تر از 18 سازمان خبری اصلی افغانستان عمل کرده‌اند.
محققان دانشگاه‌های رجینا، پرینستون، آلبرتا و مریلند می‌گویند طالبان برای حمایت از آرمان‌های‌شان از فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و یوتیوب کار گرفته‌اند.
در این مدت، توییت‌های طالبان بیش از هشت میلیون بار پاسخ گرفته، هفت میلیون لایک شده و تقریباً یک میلیون بار بازتوییت شده است.
کاربران شبکه‌های اجتماعی 94 هزار بار از توییت‌های طالبان نقل قول کرده‌اند.
در اواسط ماه اگست 2021، زمانی که طالبان بر پایتخت افغانستان تسلط یافتند، مراجعه به آدرس‌های طالبان در شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته است.
در این تحقق گفته شده است که در هنگام ورود طالبان به کابل در 15 اگست تلفن‌های هوشمند آنان به همان اندازه در دست‌شان آماده بود که آن‌ها تفنگ در دست داشتند.
سیاست توییتر در قبال طالبان این است که توییت‌ها را فقط در صورتی تعدیل کند که آنان قوانین این شبکه را با تمجید از خشونت و پخش اطلاعات نادرست نقض کنند.
با این حال، این تحقیق نشان می‌دهد که توییتر در اجرای قوانین مربوط به تمجید از خشونت شکست خورده است.
به گفته نویسنده تحقیق، از 126 هزار حسابی تویتری که محتوای طالبانی داشت تنها 49 حساب آن تعدیل یا کاهش یافته این به آن معنا است که آن‌ها در عملکردشان آزاد بوده‌اند.
در این تحقیق گفته شده که طالبان صدها اعلامیه پیروزی را طریق تویتر نشر کردند تا پیام خود را تقویت کند.
یافته‌های این گزارش تحقیقی همچنین نشان می دهد که تویتر در 63 حساب اعضای طالبان، تبلیغات و اعلاناتی را نشر کرده است که از سوی شرکت‌های امریکایی و کانادایی تمویل شده است،‌ از جمله آمازون، دیزنی، مک‌دونالدز، و بانک تجارتی امپریال کانادا.

در این گزارش تحقیقی آمده است که گروه طالبان در عملیات نظامی خود، از شش استراتیژی عمده و تاثیرگذار کار گرفته و هر استراتیژی دارای اهداف، تصاویر و روایت‌های خاص بود تا مخاطبان داخلی و بین المللی خود را تحت تاثیر قرار بدهد.

مرکز هوش مصنوعی، داده ها و منازعه (CAIDAC) در این گزارش همچنین گفته است که این گروه در برخی اوقات ادعاهای قابل قبول، اما اغراق آمیز یا نادرست، را تبلیغ می کرد.

این معلومات نادرستی که به صورت عمدی نشر می شد،‌ معمولاً در برگیرندهٔ ادعاهایی مبنی بر پیروزی زودهنگام یا گرفتن مسوولیت رویداد‌ها بود.

بر اساس این گزارش، محتوای این مطالب به گونه‌ای طراحی شده بود تا افغان‌ها و جامعه بین‌المللی را متقاعد کند که تسلط طالبان بر افغانستان اجتناب‌ناپذیر است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала