نگرانی آمریکا از "محدودیت‌‌های گسترده" برای زنان و دختران در افغانستان

© AP Photo / J. Scott Applewhite, FileЗдание Госдепартамента США в Вашингтоне
Здание Госдепартамента США в Вашингтоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.07.2022
عضو شوید
وزارت امور خارجه آمریکا با ابراز نگرانی از محدودیت های گسترده "حقوق زنان" در افغانستان حمایت خود را از قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل که در آن نقض حقوق زنان توسط طالبان محکوم شده اعلام کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور از نقض حقوق بشر در افغانستان توسط طالبان و همچنین “محدودیت‌های گسترده” بر آزادی‌های اساسی زنان و دختران افغان نگران است.
آمریکا از قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل که در آن نقض حقوق زنان توسط طالبان محکوم شده هم حمایت کرده است.
شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه 17 سرطان، قطعنامه‌ای در مورد حقوق زنان افغانستان را به تصویب رساند و محدودیت‌های ایجاد شده توسط طالبان را محکوم کرد.
وزارت خارجه آمریکا می‌گوید این قطعنامه به جامعه مدنی افغانستان امکان می‌دهد تا مستقیما در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ماه سپتامبر 2022 شرکت کنند.
شورای حقوق بشر سازمان ملل در قطعنامه خود از طالبان خواسته است تا به محدودیت‌ها بر زنان پایان دهند.
حمایت امریکا از قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره حقوق زنان افغانستان و محکومیت اقدامات طالبان در حالیست که محدودیت‌های این گروه بر زنان افغانستان همچنان ادامه دارد و زمان بازگشایی مکاتب دخترانه هم هنوز مشخص نیست.
بر اساس آمار صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، از زمان تسلط طالبان 850 هزار دختر بالاتر از صنف ششم از آموزش محروم شده‌اند.
مارک لیمون، مدیر اجرایی گروه حقوق جهانی به شورای حقوق بشر پیشنهاد کرده که اگر سازمان ملل حفظ حقوق زنان در افغانستان را به کمک‌های بین‌المللی وابسته کند، می‌تواند اهرم فشاری بر طالبان داشته باشد.
طالبان در 18 سپتامبر سال گذشته اجازه برگشت پسران به مکاتب را دادند اما برگشت دختران را تا سال جدید تعلیمی معطل کردند. دختران افغانستان امیدوار بودند که با آغاز سال جدید به مکتب بر می گردند. طالبان اما در سومین روز ماه حمل سال جاری از وعده خود مبنی بر اجازه دادن دختران به مکتب عقب نشینی کردند. فردا، چهاردهم جولای 300 روز محرومیت دختران افغانستان از آموزش تکمیل می شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала