نگرانی تاجیکستان از ساخت برج مراقبت تهدیدآمیز طالبان در مرز با افغانستان

© Sputnik / Amir Isaev /  مراجعه به بانک تصاویر Контрольно-пропускной пост Шамсиддин-Шохинского района Таджикистана
Контрольно-пропускной пост Шамсиддин-Шохинского района Таджикистана - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.07.2022
عضو شوید
برج های مراقبتی در حال ساخت در مرز افغانستان و تاجیکستان که توسط اعضای طالبان ساخته و اداره می شود، توجه مقامات تاجیک را به خود جلب کرده و موجب نگرانی آنها شده است.
به گزارش اسپوتنیک، آسیا پلاس در گزارشی تحت عنوان "تاجیکستان نگران برج مراقبت تحریک آمیز طالبان در مرز است"، خاطرنشان می کند که طالبان و ستیزه جویان تاجیک که به نیروهای طالبان پیوسته اند در حال ایجاد پست های دیدبانی جدید مستقیماً در مرز با منطقه خودمختار بدخشان تاجیکستان هستند.
کتیبه "M. Arsalon" (مهدی ارسلان) که به صورت گرافیکی در پای کوهی در مجاورت برج دیده بانی نوشته شده است، بنا بر گزارش ها توسط مقامات تاجیک "تحریک عمدی" تلقی می شود.
مهدی ارسلان، نام مستعار محمد شریوف شهروند 27 ساله تاجیک از ولسوالی نورآباد است که طالبان او را مسوول مدیریت مرز در امتداد ولسوالی درواز ولایت بدخشان تعیین کرده‌اند.
براساس این گزارش، محمد ارسلان به مدت هشت سال به اتهام فعالیت‌های تروریستی تحت تعقیب تاجیکستان بوده که اکنون مدیریت مرز در امتداد درواز را برعهده گرفته است.
در عین حال، مقام‌های تاجیکستان می‌گویند که ارسلان و بیش از 200 شهروند تاجیک در صفوف طالبان هستند و گروهی را به نام طالبان تاجیک تشکیل می‌دهند.
یک مقام گارد مرزی تاجکستان هم مرز با افغانستان گفت که کتیبه گرافیکی یک تهدید نمادین ناآرامی است که ستیزه جویان طالبان به تاجیکستان فرستاده اند.
او که نخواست نامش فاش شود، گفت: نام مهدی ارسلان با فونت بزرگی که به راحتی از خاک تاجیکستان خوانده می شود به صورت نمایشی نوشته شده است و با این کار می خواهند ما را آزار دهند و تحریک کنند.
این مقام افزود که بسیارری از این شهروندان تاجیک که به صفوف طالبان پیوسته اند تحت تعقیب پلیس هستند و در کنار رودخانه مرزی "پنج" که دو کشور را از هم جدا می کند، به صورت نمایشی قدم می زنند.
وی گفت: "آن‌ها تقریباً هر روز با موترهای خود به این برج دیده‌بانی جدید می‌آیند و با بلندگوی به لهجه تاجیکی با صدای بلند و خودنمایی فریاد می‌زنند و به مقام‌های تاجیکستان توهین می‌کنند."
این در حالی است که طالبان حضور جنگجویان تاجیک در افغانستان را تایید یا تکذیب نمی کند اما تاکید می کند که هیچ گروهی از خاک افغانستان برای تهدید تاجیکستان استفاده نخواهد کرد.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در مصاحبه ای گفت که تاجیکستان نباید نگران نوشته گرافیکی روی کوه یا حضور هیچ گروهی در آنجا باشد و نگرانی های امنیتی خود را به کابل بفرستد.
مجاهد گفت: "ما اجازه نخواهیم داد که افغانستان [از سوی گروه‌ها برای] تهدید کشورهای همسایه استفاده شود". وی ادامه داد:
تاجیکستان که یکهزار و 300 کیلومتر مرز با افغانستان دارد، دولت طالبان را به رسمیت نمی شناسد و مانند سایر کشورهای آسیای مرکزی، از زمان روی کار آمدن گروه طالبان در ماه آگست 2021 پس از سرنگونی دولت طرفدار غرب، اعلام نکرده است که با این گروه همکاری خواهد کرد.
گفتنی است که طالبان افغانستان پس از به قدرت رسیدن، روابط پرتنشی با دوشنبه داشته‌اند. همزمان با این، تاجیکستان اکنون میزبان چهره‌های جبهه مقاومت نیز است
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала