عفو بین‌الملل: انگلیس خواهان بررسی جنایت های نظامیانش در افغانستان نیست

© AFP 2023 / Noorullah ShirzadaСолдаты на позициях у места взрыва в Джелалабаде, Афганиста
Солдаты на позициях у места взрыва в Джелалабаде, Афганиста - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.07.2022
عضو شوید
عفو بین‌الملل در واکنش به سرپوش گذاشتن انگلیس بر جنایت های نظامیان این کشور در افغانستان تصریح کرد لندن خواهان بررسی و پژوهش درباره این جنایت ها نیست.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، عفو بین‌الملل در واکنش به جنایت جنگی نظامیان انگلیس در افغانستان بیانیه‌ای را صادر کرد.
عفو بین‌الملل ضمن تاکید بر لزوم تحقیقات شفاف جنایت جنگی نظامیان انگلیس در افغانستان، افشای ابعاد جدید از جنایات نظامیان انگلیسی در افغانستان را "وحشتناک" خواند و گفته است که پژوهش های بی‌بی‌سی در خصوص کشتار غیرنظامیان نشان دهنده اطمینان خاطر خاطیان این جنایت از عدم مجازات و پاسخنگویی است.
نظامیان انگلیس در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.07.2022
افشای جزئیات جدید از جنایات نظامیان انگلیس در افغانستان
این سازمان در ادامه با بیان اینکه مقامات ارشد انگلیس بر جنایت نظامیان خود در افغانستان سرپوش گذاشتند، یاد آور شد که کشتار غیرقانونی غیرنظامیان و زندانیان از موارد آشکار جنایت جنگی است و دولت انگلیس باید فورا این محاکمه این افراد را آغاز کند.
عفو بین الملل تاکید کرده است، که در صورت عدم تمایل دولت انگلیس برای بررسی جنایت جنگی نظامیان خود در افغانستان، همان طور که در رابطه با جنایات جنگی مرتکب شده توسط نیروهای خود در عراق به طرز شرم‌آوری نشان داده است، دیوان کیفری بین‌المللی باید این کار را انجام دهد.
این سازمان همچنین افشای جنایت جنگی نظامیان انگلیس در افغانستان را نمونه خسارت بار از اعطای مصونیت قضایی به سربازان در جنگ‌های خارجی دانسته و از انگلیس خواسته است که عوامل این جنایت را محاکمه کند.
در حالی عفو بین‌الملل از دادگاه لاهه تقاضای بررسی جنایت جنگی نظامیان انگلیس را می‌کند که این دادگاه پیش از این با فشار مقامات آمریکا بررسی جنایت جنگی نیروهای خارجی را در افغانستان کنار گذاشته بود.
در این راستا، "کریم خان" دادستان جدید دادگاه کیفری بین‌المللی (لاهه) از آغاز دوباره تحقیقات حول افغانستان با تمرکز بر روی جنایات تروریست‌های داعش و گروه طالبان خبر داده است، در حالی که جنایات ۲۰ ساله آمریکا علیه هزاران غیر نظامی جایی در این تحقیقات ندارد.
کریم خان که در ماه جون به دادستانی لاهه رسید، مدعی شده است که با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، تحقیقات در خصوص ارتکاب جنایات جنگی در این کشور نمی تواند به شکل مناسبی ادامه یابد.
"فاتو بنسودا" دادستان سابق لاهه در سال ۲۰۱۹ به دلیل تلاش برای انجام تحقیقات در خصوص ارتکاب جنایت جنگی سربازان آمریکایی در افغانستان، از سوی دولت دونالد ترامپ تحت تحریم قرار گرفته بود. خانم بنسودا همچنین پرونده جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را پیش می‌برد که در نهایت به علت افزایش بی سابقه فشارها در بهمن سال گذشته استعفا کرد و چند ماه بعد "کریم خان" انگلیسی جای او را گرفت.
پیش از این بی‌بی‌سی گزارشی در خصوص جنایت جنگی نیروهای ویژه انگلیس در زمان جنگ ناتو در افغانستان منتشر کرده است.
براساس تحقیقات این شبکه انگلیسی، مأموران ویژه‌ ارتش انگلیس "SAS" در زمان جنگ افغانستان بارها زندانیان و مردان غیرمسلح را به قتل رسانده و مرتکب جنایت جنگی در این کشور شدند.
بی‌بی‌سی گزارش داد که نیروهای ویژه ارتش انگلیس در سال 2010 طی عملیات شبانه اقدام به قتل 54 زندانی و غیرنظامیان بازداشت شده به صورت غیرقانونی کردند.
"گلبدین حکمتیار" رهبر حزب اسلامی افغانستان نیز در واکنش به جنایت جنگی نظامیان انگلیس گفته است که دادگاه لاهه باید جنایت جنگی نظامیان انگلیس و نیروهای خارجی در افغانستان را بررسی و عاملان آن را محاکمه کند
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала