حکمتیار: دادگاه لاهه جنایت جنگی نظامیان انگلیس در افغانستان را بررسی کند

© Sputnik / K. Akifiگلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.07.2022
عضو شوید
رهبر حزب اسلامی می‌گوید، دادگاه لاهه باید جنایت جنگی نظامیان انگلیس و نیروهای خارجی در افغانستان را بررسی و عاملان آن را محاکمه کند.
به گزارش اسپوتنیک، "گلبدین حکمتیار" رهبر حزب اسلامی افغانستان گفت که دشمنان به دنبال دامن زدن به جنگ مذهبی در افغانستان هستند و به همین دلیل به ترور علمای دین دست می‌زنند.
رهبر حزب اسلامی در اظهاراتی در کابل از طالبان خواست تا عاملان ترور علمای دین را به سزای عمل خود برسانند.
وی همچنین در واکنش به جنایت جنگی نیروهای انگلیسی در افغانستان از دادگاه لاهه خواست تا نیروهای خارجی که در کشتار غیرنظامیان افغانستان دست داشتند را به صورت دقیق بررسی و این افراد را محاکمه کند.
بلخاب - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.06.2022
کمیسیون حقوق بشر افغانستان: طالبان مرتکب جنایات جنگی در بلخاب شده اند
پیش از این گزارشی در خصوص جنایت جنگی نیروهای ویژه انگلیس در زمان جنگ ناتو در افغانستان منتشر شد.
براساس تحقیقات ، مأموران ویژه‌ ارتش انگلیس "SAS" در زمان جنگ افغانستان بارها زندانیان و مردان غیرمسلح را به قتل رسانده و مرتکب جنایت جنگی در این کشور شدند.
شماری از اعضای نیروهای ویژه انگلیس تأیید می‌کنند در عملیات این نیرو ها برای "کشتن یا دستگیری" در هلمند طی سال‌های 2010-2011 شاهد کشته شدن 54 فرد غیر نظامی در حین حملات شبانه بوده‌اند.
نیروهای ویژه انگلیسی برای توجیه قتل افراد غیرمسلح در کنار آنها سلاح قرار می‌دادند.
این نظامیان همچنین می‌گویند نیروهای ویژه انگلیسی برای کشتن افراد با یکدیگر رقابت می‌کردند و اسکادران جدید تلاش داشت تا کشته‌های بیشتری را در مقایسه با اسکادرانی که جایگزین آن شده بود، به ثبت برساند.
گزارش اضافه می‌کند، ایمیل‌های داخلی نشان می‌دهد افسران در بالاترین سطوح نیروهای ویژه از نگرانی در مورد قتل‌های غیرقانونی احتمالی آگاه بودند، اما باوجود الزام قانونی دراین‌باره به پلیس نظامی گزارشی نداده‌اند.
نیروهای برخی دیگر از کشورهای عضو ناتو در افغانستان نیز طی دودهه‌ی اخیر، متهم به ارتکاب جنایات جنگی در افغانستان شده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала