افزایش 9 درصدی قیمت تیل در جریان یک هفته در افغانستان

© خلیلآتش سوزی تانک تیل سرای غزنی خاموش شد
آتش سوزی تانک تیل سرای غزنی خاموش شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.07.2022
عضو شوید
منابع خبری از افزایش 9 درصدی بهای تیل در بازار کابل و به دنبال آن گرانی قیمت حمل و نقل عمومی در افغانستان خبر دادند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، منابع خبری اعلام کردند، که به‌رغم کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، بهای تیل در افغانستان افزایش پیدا کرده است.
بر پایه این گزارش، قیمت تیل دیزل در جریان یک هفته گذشته از 88 افغانی به 95 افغانی و قیمت پترول نیز از 110 افغانی به 127 افغانی افزایش یافته است.
نشست علمای طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.07.2022
سخنان معاون اتاق تجارت هرات، درباره شورای علما، بیعت با رهبر طالبان و برگرداندن تیل ایران
به دنبال افزایش قیمت سوخت، رانندگان در کابل نیز اعلام کردند که قیمت کرایه نیز افزایش پیدا کرده و این موضوع مشکلاتی را برای مردم افغانستان که پیش از این با بحران اقتصادی مواجه هستند را فراهم کرده است.
پیش از این نیز صلیب سرخ در گزارشی به کاهش قدرت خرید مردم افغانستان به دنبال افزایش بی‌سابقه قیمت کالاهای اساسی در این کشور پرداخته بود.
صلیب سرخ قطع کمک‌های بین‌المللی و خشکسالی را عامل گرانی مواد غذایی در افغانستان دانسته و گفته است که به دنبال قدرت گرفتن طالبان در افغانستان آمریکا 9 میلیارد دالر از ذخایر ارزی این کشور را مسدود کرده و همچنین قطع کمک‌های خارجی باعث فروپاشی اقتصاد این کشور و فشار بر مردم افغانستان شده است.
این سازمان اضافه کرد: به دلیل چندین سال خشکسالی و کاهش ذخایر آب در بیشتر مناطق افغانستان تولید غلات از جمله گندم در افغانستان تا یک سوم کاهش یافته است که برآیند این امر گرانی کالاهای اساسی و حذف آن از سفرهای مردم بوده است.
براساس این گزارش، قزاقستان که یکی از کشورهای صادرکننده آرد به افغانستان است محدودیت در صادرات این محصول ایجاد کرده و این باعث افزایش 68 درصدی قیمت آرد در افغانستان شده است.
این سازمان گفته است که در کنار افزایش بی سابقه قیمت آرد، قیمت روغن 55 درصد و قیمت سوخت 93 درصد در افغانستان افزایش یافته است.
یادآوری می کنیم، که پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، گرسنگی، بیکاری افزایش پیدا کرده و بیکاری سبب افزایش دزدی و جرم های جنایی هم شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала