خلیل‌زاد: امریکا هنوز نمی‌داند با طالبان چه کند

© @https://twitter.comخلیل‌زاد
خلیل‌زاد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.07.2022
عضو شوید
نماینده‌‌ پیشین امریکا در امور افغانستان گفته است ایالات متحده تاکنون نمی‌داند که با طالبان چه کار کند.
به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌‌ پیشین آمریکا در امور افغانستان ه‌تازگی در اظهاراتی گفته است آمریکا زمانی که سفارت خود را در کابل بست، با این پرسش مواجه شد.
خلیل‌زاد این موضوع را یک پرسش بزرگ خوانده و گفته است: "هنوز پرسش بزرگی مطرح است، آیا باید آن‌ها (طالبان) را در آغوش بگیریم یا آن‌ها را منزوی کرده و فشار وارد کنیم تا کار‌های درست در موارد حقوق بشر و حقوق زنان و فراگیری [دولت] انجام شود… فکر می‌کنم این چالش هنوز وجود دارد و آمریکا به‌دنبال راهی برای آن است".
، خلیل‌زاد در بخشی از گفت‌وگوی خود در مجموعه‌ی بانکداری "گلدمن ساکس" در نیویارک افزوده است که حضور دوباره‌ی امریکا در افغانستان و به رسمیت شناختن طالبان روی میز نیست.
با گذشت نزدیک به یک سال، تاکنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است. در حال حاضر اما سفارت‌خانه‌های برخی از کشورها در کابل فعال است و طالبان نیز در برخی از کشورها دیپلمات فرستاده‌اند.
عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر، مبارزه با تروریسم، تشکیل دولت فراگیر و احترام به حقوق بشر از شروط کشورها و مجامع بین‌المللی برای شناسایی حکومت طالبان است.
خلیل‌زاد در ادامه از عمل‌کرد طالبان انتقاد کرده و گفته است که به نظر می‌رسد این گروه در حال حاضر به سمت یک دولت ناکام پیش می‌رود، مگر این‌که "روی برگزاری یک لویه جرگه با شرکت نمایندگان مختلف رهبران مذهبی، قومی و سیاسی کار کنند که به‌صورت سنتی در افغانستان تصمیم گرفته ‌شود".
این مقام پیشین آمریکایی افزود که طالبان به سمت تشکیل دولت فراگیر پیش نمی‌روند و سعی دارند که قدرت بدست‌آمده را برای خود نگه‌دارند.
او در بخشی دیگر از مصاحبه‌ی خود به ممنوعیت تحصیل دختران نیز پرداخته و افزوده است که تمام مقام‌های طالبان مخالف تحصیل دختران نیستند و برخی از آنان علنی از آموزش دختران دفاع می‌کنند. او در عین حال گفته است که بحث جدی درباره‌ی آموزش دختران میان مقام‌های طالبان جریان دارد؛ اما به گفته‌ی او، بعید است به‌زودی تغییری در این سیاست طالبان دیده شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала