آیا می‌توان از تجربیات روند آستانه برای حل وضعیت افغانستان استفاده کرد؟

© Sputnik / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر Расширенное заседание по вопросу мирного урегулирования в Афганистане
Расширенное заседание по вопросу мирного урегулирования в Афганистане - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.07.2022
عضو شوید
محقق ارشد انستیتوی اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل آکادمی علوم روسیه گفت که در افغانستان نیز ممکن است همین ایده وجود داشته باشد.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما گفت که کاپی کردن آن (روند آستانه) بعید است که امکان پذیر باشد، از آنجایی که وضعیت افغانستان ویژگی های خاص خود را دارد: فرمت کشورهای ذینفع، میزان مقایسه منافع این کشورها و غیره متفاوت است.
با این حال، به گفته وی، با درنظر گرفتن تعهد شرکت کنندگان در روند آستانه به حقوق بین‌الملل، نقش اصلی سازمان ملل و شورای امنیت، چنین رویکردی و عناصر تجربه‌ای می‌تواند به حل وضعیت افغانستان کمک کند.
در مورد این‌که چگونه می‌توان از تجربه‌ای از فرمت آستانه برای حل وضعیت افغانستان استفاده کرد و کدام کشورها می‌توانند در این فرمت شرکت کنند، نیکلای کوژانوف، محقق ارشد انستیتوی اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل آکادمی علوم روسیه به اسپوتنیک افغانستان گفت:

"این فرمت در ابتدا به عنوان یک تعادل علاوه به روند‌هایی که در مکان هایی تحت نظارت سازمان ملل انجام می‌گرفتند، ایجاد شد. نمایندگان آنجا عمدتاً سوری بودند، اما در واقع تاثیری بر وضعیت نظامی نداشتند. آستانه مذاكرات سياسی را با مذاكرات ميان احزاب كه واقعاً در ميدان جنگ حائز اهميت بود تكميل كرد. نه با هر دو طرف، بلکه با حامیانشان. به همین دلیل ایران، ترکیه روسیه ظاهر شدند. تلاش برای دعوت از امریکا صورت گرفت. من فکر می‌کنم که در افغانستان نیز ممکن است همین ایده وجود داشته باشد. یعنی این‌که حامیان اصلی احزاب سیاسی که در این کشور وجود دارند بر سر میز مذاکره قرار گیرند. بدیهی است که ما در مورد نوعی تعامل منطقه‌ای با ارتباط روسیه صحبت می‌کنیم".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала