رئیس جمهور جدید سریلانکا انتخاب شد

© AP Photo / Eranga Jayawardena رئیس جمهور جدید سریلانکا انتخاب شد
 رئیس جمهور جدید سریلانکا انتخاب شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.07.2022
عضو شوید
رانیل ویکرم سینگ که پیش از این پست نخست وزیری سریلانکا را برعهده داشت، با رای پارلمانی به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور انتخاب شد.
به گزارش اسپوتنیک، نمایندگان پارلمان "سریلانکا" امروز چهارشنبه 20 جولای "رانیل ویکرماسینگه" را به عنوان رئیس‌جمهور جدید و جایگزین رئیس‌جمهور مستعفیِ این کشورِ مستقر در جنوب آسیا انتخاب کردند.
این مطلب را داممیکا داسانایاکه دبیر کل پارلمان سریلانکا اعلام کرد.
"بر اساس نتایج رای گیری، رانیل ویکرم سینگ به ​​عنوان هشتمین رئیس جمهور جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا انتخاب شد.
ویکرم سینگ در رأی‌گیری صبح امروز در پارلمان 134 رأی به دست آورد در حالی که رقیب اصلی‌اش "دالاس آلاهاپروما" 82 رأی به دست آورد.
ویکرم سینگ ، دو ماه پیش به سمت نخست وزیری منصوب شده بود. مخالفان در جریان اعتراضات خانه شخصی او را به آتش کشیدند و به دفتر نخست وزیری او حمله کردند. با این حال پس از استعفای رئیس جمهور پیشین، او خودش سمت سرپرستی موقت را بر عهده گرفت. این پیروزی برای ماسینگه بدین معناست که او تا ماه نوامبر 2024 رئیس جمهور خواهد بود. گفتنی است، رئیس جمهور در سریلانکا رئیس دولت و ارتش است و مسئولیت‌های مشترک زیادی با نخست وزیر دارد.
سریلانکا از چندین ماه پیش شاهد تظاهرات و تجمع‌‌های اعتراضی بوده که بعضی از آنها نیز با خشونت همراه بوده‌اند. کاهش شدید ارزش پول ملی و گران ‌شدن مایحتاج روزمره موجب شده تا این کشور در حال حاضر در بحبوحه سخت‌ترین بحران اقتصادی خود بسر ‌برد که در چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. مردم همچنین رئیس‌جمهور را به سوءمدیریت متهم می‌کنند. رکود گردشگری ناشی از همه‌‌گیری کرونا نیز ضربات اقتصادی سنگینی را به کشور وارد کرده است.
هرچند دولت سریلانکا به مردم وعده اصلاحات داده بود، اما با این حال این وعده‌ها نیز نتوانست موجب فروکش کردن شعله‌های خشم معترضان شود.
سریلانکا که در جنوب هند واقع شده عملا کشوری ورشکسته است و با کمبود شدید مواد غذایی، سوخت و سایر لوازم اولیه مواجه است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала