سازمان ملل: ایمن الظواهری زنده و احتمالا در افغانستان است

© www.wikipedia.orgرهبر القاعده
رهبر القاعده - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.07.2022
عضو شوید
در سازمان ملل گفتند: ایمن الظواهری سرکرده القاعده که در جریان حملات یازده سپتامبر معاون اسامه بن لادن بود، "زنده بودنش تایید شده و آزادانه ارتباط برقرار می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا به نقل از وب‌سایت لانگ ‌وار ‌ژورنال، همچنین سازمان ملل اعلام کرد که ائتلاف طالبان – القاعده همچنان قدرتمند است و رهبران شاخه‌های القاعده در شمال و شرق آفریقا مسوولیت نقش‌هایی را در سلسله مراتب جانشینی در گروه القاعده بر عهده گرفته‌اند.
از آنجایی که از زنده بودن الظواهری و ارتباط برقرار کردن و سلامت او خبری نبود، برخی از تحلیلگران تروریسم قبلا مدعی شدند که الظواهری مُرده و تازه‌ترین مورد آن هم به نوامبر ۲۰۲۰ باز می‌گردد. در حالی که به صراحت بیان نشده، ایمن الظواهری احتمالا در داخل افغانستان فعالیت می‌کند.
"تیم پشتیبانی تحلیلی و نظارت بر تحریم‌ها" در سازمان ملل در تازه‌ترین گزارشش درباره وضعیت القاعده و رقیب آن داعش آورده است: کشورهای عضو تاکید می‌کنند که افزایش آسودگی و توانایی الظواهری در برقراری ارتباط، با تسلط طالبان بر افغانستان و تحکیم قدرت متحدان کلیدی [القاعده] در دولت دوفاکتوی آنها همزمان شده است. علاوه بر این، به نظر می‌رسد رهبری القاعده نقش مشورتی برای طالبان دارد و این گروه‌ها همچنان تماس نزدیک خودشان را حفظ کرده‌اند.
پیش از این در سال ۲۰۲۰، تیم حمایت تحلیلی و نظارت بر تحریم‌ها گزارش داده بود که طالبان "به طور مرتب در جریان مذاکرات با ایالات متحده با القاعده مشورت می‌کرد و تضمین می‌داد که این گروه به روابط تاریخی خودشان احترام بگذارد."
در تازه‌ترین گزارش سازمان ملل متحده تاکید شد که القاعده در سراسر این کشور مستقر شده است. در این گزارش آمده است: مبارزانی از القاعده در شبه قاره هند و شاخه القاعده در جنوب آسیا، در میان واحدهای جنگی طالبان در سطح فردی حضور دارند.
براساس گزارش‌ها، اعضای القاعده در جنوب و شرق افغانستان، جایی که این گروه حضور تاریخی دارد، باقی مانده‌اند. برخی از کشورهای عضو به جابجایی احتمالی اعضای اصلی به سمت غرب به ولایت‌های فراه و هرات اشاره کردند. یکی از کشورهای عضو گزارش داد که القاعده قصد دارد موقعیتی در شمال افغانستان ایجاد کند، مبارزان جدید را بسیج و منابع بیشتری تولید کند.
رهبر القاعده - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.05.2022
ایمن الظواهری به رهبر طالبان بیعت کرد
حضور القاعده در شمال افغانستان به خوبی شناخته شده است. این گروه از طریق گروه‌های بنیادگرای متحد در آسیای میانه مانند حزب اسلامی ترکستان و جماعت انصارالله تاجیکستان فعالیت می‌کند. بهار امسال، عبدالحق ترکستانی، رهبر حزب اسلامی ترکستان که با طالبان و القاعده ارتباط دارد، عید فطر را در افغانستان جشن گرفت؛ ترکستانی قبلاً توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی القاعده یا کمیته اجرایی شناسایی شده بود.
این گزارش سازمان ملل همچنین تاکید کرد که القاعده در موقعیت بهتری برای جانشینی داعش و "به رسمیت شناخته شدن دوباره به عنوان رهبر جهاد جهانی" قرار دارد.
سازمان ملل گزارش داد که "تبلیغات القاعده اکنون برای رقابت با داعش، به عنوان بازیگر کلیدی در الهام بخشیدن به محیط تهدید بین‌المللی، بهتر توسعه یافته است و ممکن است در نهایت به منبع بزرگتری از تهدید هدایت‌شده تبدیل شود."
در نهایت اینکه، گزارش سازمان ملل بینشی در مورد خط جانشینی القاعده ارائه داد. سیف العدل، رهبر قدیمی و کهنه‌کار القاعده، پس از الظواهری در رده دوم قرار دارد. در ردیف بعدی عبدالرحمن المغربی، یزید مبارک، امیر القاعده در مغرب اسلامی و احمد دیریه، رهبر الشباب که شاخه القاعده در شرق آفریقاست، قرار دارند.
تسلط طالبان بر افغانستان مزیتی برای القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی متحد آن بوده است.
افغانستان اکنون در کنترل کامل طالبان است و القاعده از همان غنایمی برخوردار است که این گروه قبل از ۱۱ سپتامبر داشت؛ پناهگاه امن، توانایی سازماندهی مجدد، فراغت و آموزش نیروهایش، در حالی که نقشه و برنامه‌ریزی برای اجرای حملاتی علیه غرب دارند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала