نمایندگی افغانستان در جنوا: گزارش یوناما چگونگی ناگواری حقوق بشر را بازتاب نداده است

© Photo / twitter account of naseer A fنصیر احمد فایق
نصیر احمد فایق  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.07.2022
عضو شوید
نمایندگی دیپلماتیک افغانستان از گزارش دفتر معاونت سازمان ملل انتقاد و گفته است، که این گزارش چگونگی ناگواری حقوق بشر در این کشور را بازتاب نداده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، نمایندگی دیپلماتیک افغانستان در جنوا که در اختیار دیپلمات‌های حکومت پیشین است، از گزارش دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) درباره‌ی وضعیت حقوق بشر پس از تسلط طالبان استقبال کرده، اما گفته است که این گزارش دامنه کامل چگونگی ناگواری حقوق بشر در کشور را بازتاب نمی دهد.
شاگردان دختر در مکتب کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.07.2022
نگرانی سازمان ملل متحد از بسته بودن مکتب‌ها و محدودیت‌ها بر زنان در افغانستان
این نمایندگی امروز (پنج‌شنبه، ۳۰ سرطان) در بیانیه‌ای گفته است، که گزارش یوناما نمونه‌های نگران‌کننده و ثابتی از نقض حقوق بشر توسط طالبان را نشان می‌دهد.
نمایندگی افغانستان در جنوا افزوده است، که شمار نقض‌ها و تخلفات گزارش یوناما، دامنه کامل وخامت وضعیت حقوق بشر از ماه آگست را منعکس نمی‌کند.
این نمایندگی در ادامه به عدم دسترسی به مکان‌هایی که شکنجه و بدرفتاری، قتل‌های غیرقانونی، دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه و کوچ اجباری از جمله در ولایت‌های پنجشیر، پروان، کاپیسا، بغلان، تخار، قندهار، سرپل، ننگرهار و سمنگان انجام شده، اشاره کرده است.
نمایندگی افغانستان در جنوا اضافه کرده است، که رسیدگی به شکایات، مستندسازی تخلفات در فضای ترس، مصونیت از مجازات و فضای اعمال خودسرانه، بسیار دشوار و خطرناک شده است.
این نمایندگی به بازداشت یک خبرنگار استرالیایی و ستون‌نویس فارن‌پالیسی اشاره کرده و گفته است که از این تاکتیک‌ برای ساکت کردن یا تبعید فعالان استفاده شده است.
نمایندگی افغانستان در جنوا گفته است که وضعیت وخیم حقوق بشر، چیزی کم‌تر از یک مأموریت گسترده برای مکانیسم نظارت، جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل شواهد نقض، مستندسازی و راستی‌آزمایی اطلاعات، شناسایی مسئولان، ارتقای پاسخگویی و چاره‌جویی برای قربانیان، نمی‌طلبد.
این نمایندگی افزوده است که شورای امنیت سازمان ملل متحد (UNSC) و دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) نیز نقش مهمی در جلوگیری از نقض حقوق بشر و تضمین پاسخگویی در راستای تعهدات بین‌المللی افغانستان دارند.
یوناما در گزارش که دیروز منتشر شد به تلفات غیرنظامیان، قتل‌های فراقانونی و بازداشت‌های خودسرانه‌ی طالبان پرداخته است.
به گفته‌ی یوناما، با وجود کاهش کلی و قابل توجه خشونت در افغانستان، از اواسط آگست ۲۰۲۱ تا اواسط جون ۲۰۲۲، ۷۰۰ غیرنظامی کشته و یک هزار و ۴۰۶ نفر زخمی شده‌اند. طبق این گزارش، مسئولیت اکثریت تلفاتِ غیرنظامیان در این مدت، به شاخه خراسان گروه داعش نسبت داده شده است.
سازمان ملل دست‌کم ۱۶۰ مورد قتل مقامات دولتی و امنیتی سابق توسط طالبان را نیز ثبت کرده است. همچنین ۱۷۸ بازداشت خودسرانه، ۲۳ مورد بازداشت بدون ارتباط و ۵۶ مورد شکنجه و بدرفتاری هم علیه مقامات و نظامیان پیشین ثبت شده است.
یوناما در گزارش خود، ۱۸ مورد قتل غیرقانونی ، ۵۴ موردشکنجه و بدرفتاری و ۱۱۳ مورد بازداشت خودسرانه‌ی "اعضای جبهه مقاومت" را نیز ثبت کرده است.
در این گزارش آمده است که ۲۱۷ مورد مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز توسط طالبان پس از ۱۵ آگست انجام شده است.
گروه طالبان این گزارش سازمان ملل را رد کرده و آن را پروپاگند خوانده‌اند.
یادآوری می کنیم، که پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان با یک معامله پنهانی، تاکنون بیش از دو هزار نفر نظامی حکومت پیشین کشته، دستگیر و شکنجه شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала