با آمدن طالبان، شهر کابل به شهر گدایان تبدیل شده است

© Sputnik / Zakarya Safariازدحام و ترافیک سنگین هر روزه‌ی کابل
ازدحام و ترافیک سنگین هر روزه‌ی کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.07.2022
عضو شوید
پس از چیرگی گروه طالبان بر افغانستان، این کشور بسیار شتابان به سوی فروپاشی اقتصادی روان است و شمار گدایان روز به روز در این کشور افزایش پیدا می کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آماج، نشریه حقوقی انگلیسی (Jurist) در مطلبی نوشته است، از زمانی‌که افغانستان به‌دست "تروریستان" افتاده، کابل به شهر گدایان تبدیل شده است.
این نشریه روز گذشته (جمعه) با نشر این مطلب نگاشته است: "افغانستان کشوری که مردان و زنان در آن در حال مدرن شدن و تلاش برای آموزش، کارآفرینی و فرهنگ‌سازی بود به‌دست تروریستان افتاده و کابل به شهر گدایان تبدیل شده است".
Женщина в бурке с ребенком на улице в Кабуле - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.01.2022
سختی روزگار؛ دو عضو ارتش حکومت پیشین با کودکان شان گدایی می‌کنند
این نشریه با اشاره به رتبه‌بندی اعتبار پاسپورت کشورهای جهان گفته که پاسپورت افغانستان در رده‌ی آخر قرار گرفته و این کشور پس از نزدیک به یک سال زیر حاکمیت طالبان، صاحب بدترین پاسپورت جهان شده است.
در این مطلب هم‌چنان آمده است، که طالبان از زمان قدرت‌گیری مجدد هم‌مانند دور اول شان، دختران را از تحصیل محروم کرده‌اند.
نشریه (Jurist) با اشاره به آغاز روند امتحان‌های کانکور در افغانستان گفته است: "بر پایه باور طالبان، از ورود زنان باید در برخی مشاغل جلوگیری شود و دختران به احتمال زیاد اجازه‌ی شرکت در این امتحان برای ورود به دانشگاه را نخواهند داشت".
این نشریه‌ی حقوقی درباره اقتصاد افغانستان زیر حاکمیت طالبان نوشته است که اقتصاد این کشور در ماه‌های گذشته تنها با کمک‌ها دوام آورده است و توزیع کمک‌های برنامه جهانی غذا تحت کنترول طالبان بوده است.
در این مطلب اضافه شده است، که طالبان کمک‌ها را تنها میان مردم محلی در منطقه‌های دور دست و بسته‌گان جنگ‌جویان خود توزیع کرده‌اند.
به گفته‌ی این نشریه، طالبان به کودکان در مورد بمب، اسلحه آموزش می‌دهند و تنها ادبیات مذهبی گیچ‌کننده درباره مسایل اعتقادی به آنان آموزش داده می‌شود تا این کودکان را برای کاری که بعداً انجام خواهند داد، آماده کنند.
در ادامه‌ی مطلب با اشاره به جبهه‌ی مقاومت گفته شده است: "اگر در ماه‌های آینده از جبهه‌های مختلف مقاومت در برابر طالبان پشتیبانی نشود ایدیولوژی‌ها و آموزه‌های افراطی آنان به گوشه و کنار جهان گسترش خواهد یافت".
این نشریه با ابراز نگرانی از این وضعیت گفته است: "مردم که وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوند مطمین نیستند که آیا فرزندان‌ شان شب‌ها با شکم سیر به خواب خواهند رفت یا خیر، طبق تعریف آسیب‌پذیر هستند و مطمئناً هر کسی که برنامه‌کاری و پول کافی برای خرج کردن داشته باشد، از این آسیب‌پذیری سوءاستفاده خواهد کرد".
این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که نزدیک به یک سال از قدرت‌گیری طالبان در افغانستان می‌گذرد و در این مدت کشورهای جهان و سازمان‌های کمک‌رسان هم‌واره از وضعیت بد بشری در این کشور شاکی اند.
یادآوری می کنیم، که با آمدن طالبان، شمار زیادی از شهروندان کشور کارهای شان را از دست دادند و مجبور به مهاجرت از مسیرهای غیرقانونی و پُر خطر به خاطر ترس از این گروه شده اند. جنگجویان گروه طالبان پس از چیرگی این گروه بر افغانستان بیش از هزار نظامی حکومت پیشین را کشته و بیش از دو هزار نفر دیگر را زندانی و شکنجه کرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала