نشست تاشکند؛ کارشناس: این نشست روی عمل‌کرد طالبان تاثیر نخواهد گذاشت

© Photo / t.me/mfaspokespersonДелегация талибов прилетела в Ташкент на конференцию по Афганистану
Делегация талибов прилетела в Ташкент на конференцию по Афганистану - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.07.2022
عضو شوید
تاشکند امروز میزبان رویداد دو روزه کنفرانس بین‌المللی "افغانستان؛ امنیت و توسعه اقتصادی" است.
بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه ازبکستان، در این کنفرانس چند موضوع مهم با هدف دستیابی به صلح پایدار و تأمین امنیت افغانستان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
این کنفرانس بین المللی به ابتکار شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان با هدف بهبود وضعیت امنیتی و اقتصادی افغانستان و هماهنگی کشورهای منطقه در این مورد از امروز دوشنبه با حضور 100 هیات خارجی در تاشکند برگزار می شود.
هدف این کنفرانس ایجاد مجموعه‌ای از اقدامات و پیشنهادات برای رویکردهای جامعه جهانی جهت ارتقای ثبات، امنیت و بازسازی پس از جنگ در افغانستان و ادغام آن در روند همکاری‌های منطقه‌ای در راستای منافع مردم افغانستان و جهان به طور کل است.
ویس ناصری، کارشناس سیاسی در صحبت با خبرگزاری اسپوتنیک تاکید دارد که کشورش ازبکستان، بسیار یک کشور مهم و تاثیرات در مسایل افغانستان است.
آقای ناصری افزود:

"تحولات افغانستان تاثیر بسیار مستقیمی در جریان های داخلی کشورهای آسیای میانه مانند، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و دیگر کشورهای می داشته باشد، به همین دلیل حدود بیست کشور مهم جهان و سازمان بین المللی با هم یک جا می شوند، تا روی رویداد های افغانستان بحث و بررسی نماید".

این کارشناس سیاسی افغانستان تاکید دارد که گروهی در افغانستان حاکم شد که جهان نمی خواست به تنهایی حکومت کند،به همین دلیل باید روی تعامل با طالبان در این خصوص بحث صورت گیرد.
او گفت:

"در یک سال گذشته همه کشور توافق بر این داشته اند، که حکومت طالبان، امارات اسلامی را به کسی به رسمیت نشناسد، ممکن است که همین پالیسی در تاشکند نیز تائید شود تا تعامل رسمی کسی با طالبان اتخاذ نکند".

افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.07.2022
طالبان به ازبکستان: به هیچ کس اجازه نخواهیم داد تا از خاک افغانستان دربرابر کشور دیگر کار بگیرند
اسدالله ندیم، کارشناس نظامی به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت که این نشست پیش از پیش از طرف ازبکستان برنامه ریزی شده بود.
او تاکید دارد که این نشست روی عمل‌کرد طالبان تغییری نخواهد آورد:

"اگر کسی انتظار داشته باشد که طالبان با این جلسه تغییر کند، تغییر نمی کند".

این کارشناس نظامی در خصوص نظارت جامعه از افغانستان می افزاید که جامعه جهانی از کنار رفته است، فقط در سطح یک مصاحبه و اعلامیه حضور دارد.
قابل ذکر است که چندی پیش امیر خان، متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان با ولادیمیر نوروف، سرپرست وزارت خارجه ازبکستان دیدار داشته است.
وزارت خارجه طالبان با نشر یک اعلامیه گفته است که امیرخان متقی اطمینان داده است که امارت اسلامی به هیچ کس اجازه نخواهند داد تا از خاک افغانستان دربرابر کشور دیگر کار بگیرند.
همچنان ولادیمیر نوروف، وزیر امور خارجه اُزبیکستان گفته است که مواضع همه کشورهای شرکت‌کننده و همسایه در این نشست واضح و مشابه است‌ و طالبان باید به تعهدات خود عمل کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала