کنفرانس تاشکند؛ اهداف و اهمیت آن

© Photo / twitter/QaharBalkhiامیرخان متقی در رأس یک هیأت به ازبیکستان رفت
امیرخان متقی در رأس یک هیأت به ازبیکستان رفت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.07.2022
عضو شوید
ازبکستان از یک نشست بین‌المللی در بارۀ افغانستان میزبانی می‌کند.در این رویداد دو روزه، شرکت‌کنندگان نشست برای ایجاد یک موضع مشترک برای مقابله با تروریسم بین‌المللی و نحوه تعامل با مقامات دولت موقت طالبان گفتگو خواهند کرد.
به گزارش اسپوتنیک، تاشکند امروز میزبان رویداد دو روزه کنفرانس بین‌المللی "افغانستان؛ امنیت و توسعه اقتصادی" خواهد بود. بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه ازبکستان، در این کنفرانس چند موضوع مهم با هدف دستیابی به صلح پایدار و تأمین امنیت افغانستان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
این کنفرانس بین المللی به ابتکار شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان با هدف بهبود وضعیت امنیتی و اقتصادی افغانستان و هماهنگی کشورهای منطقه در این مورد از امروز دوشنبه با حضور 100 هیات خارجی در تاشکند برگزار می شود.
هدف این کنفرانس ایجاد مجموعه‌ای از اقدامات و پیشنهادات برای رویکردهای جامعه جهانی جهت ارتقای ثبات، امنیت و بازسازی پس از جنگ در افغانستان و ادغام آن در روند همکاری‌های منطقه‌ای در راستای منافع مردم افغانستان و جهان به طور کل است.
در این رویداد دو روزه، اشتراک‌کنندگان مسائل مربوط به بازسازی اقتصادی-اجتماعی افغانستان، تطبیق پروژه‌های زیربنایی و بشردوستانه را که برای رساندن صلح مورد انتظار برای نسل فعلی و آینده مردم افغانستان طراحی شده‌اند، بررسی خواهند کرد.
هدف اصلی این نشست ایجاد گفتگوی مؤثر برای همبستگی جامعه بین‌المللی در مورد مسائل افغانستان، به‌ویژه کمک به ایجاد موضع مشترک در مقابله با تروریسم بین‌المللی، ایجاد گفتگوی سازنده با کشورهای همسایه و مقامات فعلی افغانستان است.
به گفته کارشناسان، این نشست برای کمک به افغانستان برای دستیابی به صلح و توسعه پایدار اهمیت زیادی دارد.
در ادامه اطلاعیه آمده است محور درخواست‌های شرکت‌کنندگان از دولت موقت طالبان در این نشست مسئله عدم تهدید دیگر کشورها از خاک افغانستان، ایجاد دولتی نماینده و فراگیر و تضمین حقوق بشر و آزادی‌های فردی به عنوان شروط اساسی آشتی ملی در افغانستان خواهد بود.
تاشکند در حالی میزبان کنفرانس بین‌المللی درباره افغانستان است و از دولت موقت طالبان نیز برای شرکت در آن دعوت کرده که پیش از این برخی رسانه‌‎ها گزارش داده بودند کشورهای آسیای مرکزی به ویژه ازبکستان تمایل به ایجاد یک توافق بین‌المللی برای به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان را دارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала