بیانیه ای کشور میزبان و کشورهای دیگر در نشست تاشکند درباره افغانستان

© Министерство иностранных дел Узбекистанаبیانیه ای کشور میزبان و کشورهای دیگر در نشست تاشکند درباره افغانستان
بیانیه ای کشور میزبان و کشورهای دیگر در نشست تاشکند درباره افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.07.2022
عضو شوید
امروز سه شنبه 26 جولای 2022 کنفرانس بین المللی افغانستان با موضوع "افغانستان: امنیت و توسعه اقتصادی" در تاشکند برگزار شد.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه ازبیکستان با نشر بیانیه ای نوشت: امروز سه شنبه 26 جولای 2022 کنفرانس بین المللی افغانستان با موضوع "افغانستان: امنیت و توسعه اقتصادی" در تاشکند با حضور نمایندگان ویژه دولت ها، نزدیک ترین همسایگان افغانستان، کشورهای جنوب و آسیای مرکزی، خاورمیانه، اتحادیه اروپا، ایالات متحده امریکا و همچنین هیئت بلندپایه دولت موقت طالبان برگزار شد.
دیدار وزیر امور خارجه ازبیکستان با سرپرست وزارت خارجه طالبان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.07.2022
دیدار وزیر امور خارجه ازبیکستان با سرپرست وزارت خارجه طالبان
این وزارت درباره نکات مهم این نشست چنین نوشته است: 1- برای نخستین بار، یک مجمع بین المللی نمایندگی درباره افغانستان برگزار شد که به بیانیه های سیاسی محدود نمی شود، بلکه تمرکز آن بر تقویت صلح، ثبات و احیای اقتصادی دولت به نفع تمام مردم افغانستان، همسایگان و جهان است.
2- طرفین نسبت به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان ابراز احترام نموده و تعهد خود را برای توسعه آن به عنوان یک کشور صلح آمیز، تجزیه ناپذیر، مستقل، از نظر اقتصادی در حال توسعه و عاری از تروریسم و ​​جنایات مواد مخدر مورد تاکید قرار دادند.
3- اشتراک کنندگان کنفرانس یک درک مشترک را ابراز کردند که امروز اولویت اصلی باید احیاء و تقویت اقتصاد افغانستان به عنوان یک عامل مهم در دستیابی به صلح پایدار در آن کشور باشد. ارتقای ادغام افغانستان در پروسه های اقتصادی بین منطقه ای، ارتقای اجرای پروژه های مهم اجتماعی و زیربنایی، از جمله تشکیل دهلیزهای ترانسپورتی فرامنطقه ای، انرژی و دیگر ضروری است. نمايندگان دولت طالبان افغانستان و رئیسان هيأت‌هاي ديگر بر اهميت ابتكارات رئيس جمهوري ازبیكستان از جمله ساخت خط آهن ترمز- مزار شريف- كابل- پيشاور و احداث خط آهن، خط برق سرخان-پلی-خمری و ایجاد هاب ترانسپورتی و تدارکاتی "ترمز کارگو" و نیز تبدیل مرکز آموزشی ترمز به خوشه آموزشی برای پرسنل آموزشی برای افغانستان اشاره كردند.
4- اشتراک کنندگان از نظر رهبر ازبیکستان درباره لزوم تشویق و پشتیبانی از اقدامات دولت افغانستان در جهت انکشاف مسالمت آمیز کشور، بهبود وضعیت اقتصادی-اجتماعی، ایجاد روابط دوستانه با کشورهای همسایه و همکاری های متقابل سودمند با جامعه بین المللی حمایت کردند.
5- شرکت کنندگان با توجه زیادی به اظهارات مدیر عامل واکنش نشان دادند. امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان، درباره قطع رابطه مقامات جدید کشور با گروه های مختلف تروریستی و در درجه اول دولت اسلامی سخن گفت و خاطرنشان شد، که دولت افغانستان امنیت، ثبات را تضمین می کند و تدابیری برای ارائه خدمات عمومی و اجتماعی به مردم اتخاذ می شود.
6- اهمیت تطبیق الزامات کلیدی جامعه جهانی از سوی دولت موقت طالبان افغانستان برای تشکیل حکومتی مبتنی بر نمایندگی گسترده، تضمین حقوق زنان و دسترسی دختران افغانستانی به دریافت مکتب تمام عیار و آموزش مورد تاکید قرار گرفت. این یک شرط اساسی برای تکمیل روند آشتی ملی در افغانستان خواهد بود.
7- رئیس هیأت افغانستانی طالبان به شرکت کنندگان در این نشست گفت، که دولت افغانستان نگرانی های ابراز شده توسط شرکای بین المللی را در مورد دولت سازی و تحقق حقوق و منافع بشر از جمله حقوق زنان و اقلیت های ملی به جدی ترین شکل بررسی می کند. طرف افغانستانی خاطرنشان کرد، که دولت این کشور سیاست "تحمل صفر" را در مورد مواد مخدر و فساد دنبال می کند.
8- اشتراک کنندگان با خرسندی از تایید تعهدات قبلی دولت افغانستان مبنی بر جلوگیری از استفاده از خاک این کشور بر ضد منافع امنیتی دیگر کشورها یاد کردند.
9- اشتراک کنندگان با ابراز نگرانی عمیق نسبت به وخامت اوضاع اقتصادی-اجتماعی و بشردوستانه در افغانستان، اطمینان خود را نسبت به تحکیم تلاش های جامعه جهانی به منظور ارائه کمک های بشردوستانه و اقتصادی به مردم افغانستان و احیای اقتصاد ملی کشور به طور کل ابراز کردند.
10- نمایندگان به تلاش های مداوم سازمان ملل متحد و آژانس های تخصصی آن برای ارائه کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان اشاره کردند و از ادامه برنامه های کمک صحبت کردند.
11- اشتراک کنندگان بر اهمیت آزادسازی دارایی های مالی افغانستان در خارج از کشور تاکید کردند که باید توسط دولت این کشور برای رسیدگی به مسائل اجتماعی-اقتصادی و بشردوستانه، مشکلات در عرصه های صحت و معارف، رفع نیازها و نیازهای کل کشور 35 میلیون جمعیت افغانستان و اجرای پروژه های سرمایه گذاری قابل توجه هدایت شود.
12- آمادگی برای ادامه هماهنگی نزدیک تلاش های بین المللی و کار مشترک برای ترویج بازسازی کشور پس از جنگ و ادغام آن در جامعه جهانی ابراز شد.
یادآوری می کنیم، که کارشناسان پیش از این گفته بودند، که چیرگی یک گروه تروریستی بر افغانستان باعث شده که دیگر گروه های تروریستی جرات پیدا کنند تا در برابر دولت های دیگر شورش را آغاز کنند.
این کارشناسان می گویند، که چیرگی طالبان بر افغانستان زمینه را برای سرباز گیری دیگر گروه های تروریستی فراهم کرده است و کشورهای همسایه افغانستان اگرچه تاکنون با طالبان پیوندهای نزدیکی را ایجاد کرده و برخی از این کشورها حتی سفارت های افغانستان را در اختیار این گروه قرار داده است، اما در آینده ای نزدیک زیان های پشتیبانی از یک گروه تروریستی را خواهند دید.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала