آیا پسته کشت جایگزین مناسب مواد مخدر در افغانستان است؟

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaتبدیل تریاک افغانی به هروئین در ترکیه
تبدیل تریاک افغانی به هروئین در ترکیه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.07.2022
عضو شوید
کشاورزان در ولایت ارزگان در جنوب افغانستان اعلام کردند، که پسته به دلیل رشد در مناطق کم آب می‌تواند جایگزین مناسبی برای کشت خشخاش باشد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، کشاورزان در ولایت ارزگان در جنوب افغانستان می‌گویند، که پسته می‌تواند جایگزین مناسبی برای تریاک باشد.
در حال حاضر در ترینکوت، مرکز ولایت ارزگان تنها یک باغ پسته وجود دارد که سال جاری محصول خوبی را ارائه کرده است.
عصمت‌الله، مالک این باغ می‌گوید که پس از سه سال، منتظر برداشت محصول باغ پسته‌ی خود است که قیمت آن دو برابر تریاک است.
وی گفت: پسته جایگزین خوبی برای کشت تریاک و برای کشت آن نیازی به آب زیاد نیست.
اداره کشاورزی ارزگان گفته است که تلاش می کند کشت‌های جایگزین از جمله پسته را برای ترغیب کشاورزان به عدم کاشت مواد مخدر ترویج کند.
تبدیل تریاک افغانی به هروئین در ترکیه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.12.2021
رشد سرسام آور کشت و تجارت تریاک پس از روی کار آمدن طالبان
این در حالی است که الجزیزه گزارش داده است که تعداد معتادان به رغم ممنوعیت کشت مواد مخدر از سوی طالبان در افغانستان افزایش یافته است.
اعتیاد در افغانستان همواره مشکل بزرگی بوده و طی سال‌های گذشته این کشور که از بزرگترین تولیدکننده تریاک و هروئین بوده، در حال حاضر به منبع اصلی تولید شیشه در جهان تبدیل شده است.
الجزیره افزود: اما به دنبال فروپاشی اقتصادی درپی تحولات اخیر سیاسی در افغانستان و قطع کمک‌های خارجی تعداد افراد معتاد در این کشور به رغم ممنوعیت مواد مخدر از سوی طالبان افزایش یافته و آنها در گوشه گوشه شهر کابل در پارک، زیر پل و تپه‌های کابل مشاهده می‌شوند.
از طرف دیگر براساس بازرسی ویژه امریکا نیز گفته است که به رغم ممنوعیت مواد مخدر از سوی طالبان، کشت این محصول در ولایت‌های جنوبی از جمله هلمند و قندهار طی سال جاری میلادی افزایش یافته است.
این نهاد امریکایی اضافه کرد: مواد مخدر به راحتی در بازارهای محلی هلمند و قندهار دادو ستد شده و کشاورزان این منطقه چاره‌ای جز کشت این محصول در اوضاع اقتصادی کنونی افغانستان ندارند .
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала