مولوی پاکستانی: طالبان درباره‌ی گشایش مکاتب به‌روی دختران اطمینان داده‌اند

© https://twitter.comمولوی پاکستانی: طالبان درباره‌ی گشایش مکاتب به‌روی دختران اطمینان داده‌اند
مولوی پاکستانی: طالبان درباره‌ی گشایش مکاتب به‌روی دختران اطمینان داده‌اند  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.07.2022
عضو شوید
اعضای هیأت علمای پاکستانی که اخیرا به کابل سفر کرده، می‌گویند طالبان به آنان اطمینان داده‌اند که به‌زودی مکاتب را به‌روی دختران باز کنند.
به گزارش اسپ.تنیک به نقل از جیونیوز پاکستان، این هیأت روز جمعه (۷ اسد) پس از برگشت از کابل، دیدارهای خود در کابل را "مثمر" خوانده و امیدواری کرده‌اند که دختران افغان به‌زودی اجازه‌ی تحصیل را پیدا کنند.
این هیأت به رهبری مفتی محمدتقی عثمانی، به دعوت طالبان به کابل سفر کرده است.
علمای پاکستان در پایتخت افغانستان با رهبران ارشد طالبان افغانستان از جمله ملا محمدحسن آخوند، نخست‌وزیر این گروه دیدار کرده‌اند.
آنان در کابل با مقام‌های طالبان پاکستانی نیز دیدار کرده‌اند.
مولانا طیب، از اعضای هیأت علمای پاکستانی گفته است که آنان در مورد تمام موضوعات مهم با طالبان افغانستان و پاکستان گفت‌و‌گو کرده‌اند. او این گفت‌وگوها را ثمربخش خوانده است.
جیونیوز نوشته است که مولانا طیب، در خیبرپختونخوا و مناطق قبایلی پاکستان رهبر مذهبی با نفوذ است. به نوشته‌ی این رسانه، طالبان پاکستانی نیز به طیب احترام می‌گذارند زیرا اکثریت آن‌ها در مدرسه فکری او درس خوانده‌اند.
ملا محمدحسن آخوند به علمای پاکستانی: اکنون در افغانستان علما حاکم هستند
اعلام آمادگی پاکستان برای سرمایه‌گذاری روی تولید برق در افغانستان
انس حقانی: درباره‌ی بازگشایی مکاتب دخترانه نشست علمای دین برگزار می‌شود
نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.07.2022
پاکستان: با چین درباره افغانستان موقف مشترک داریم
این عالم دینی پاکستانی گفته است که در دیدار با طالبان افغانستان، تأکید کرده که این گروه باید مکاتب دخترانه را باز کند تا دختران بتوانند آموزش ببینند. او گفت: "من به آن‌ها (طالبان) مثال زدم و به آن‌ها گفتم که من هم ملا هستم اما خواهرزاده‌ی من در حال حاضر به‌عنوان جنرال در ارتش پاکستان خدمت می‌کند."
مولانا طیب افزود که او به طالبان گفته است که یک زن در پاکستان قرآن کریم را به زبان پشتو ترجمه کرده است که همسر اوست. او گفته که همسرش کتابی به زبان پشتو برای کمک به دیگران برای درک قرآن کریم نوشته است.
مولانا طیب گفته است: "اگر او (همسرش) به مکتب نمی‌رفت و تحصیل نمی‌کرد، چگونه می‌توانست به قرآن و دین ما خدمت کند".
او اضافه کرده که به طالبان توصیه کرده است که به همه‌ی دختران اجازه دهند به مکتب و دانشگاه‌های خود بروند. او افزوده که دولت طالبان می‌تواند ترتیبات جداگانه‌ای بدهد تا دختران بتوانند در محیطی بهتر آموزش ببینند.
این ملای پاکستانی علاوه کرده که طالبان اطمینان داده‌اند که به‌زودی مکاتب را به‌روی دختران باز خواهند کرد تا بتوانند طبق قوانین شرع تحصیل کنند.
طالبان پس از دست‌یافتن به قدرت، دروازه‌های مکاتب را به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته کرده و زنان کارمند در ادارات دولتی را خانه‌نشین کرده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала