نگرانی هبت الله از فروپاشی امارت

© https://twitter.comملاهبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان
ملاهبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.07.2022
عضو شوید
نگرانی رهبر طالبان ز فروپاشی نظام امارت باعث شد تا جمع از ملایان را از گوشه و کنار افغانستان به کابل فرا بخواند تا ستون های امارت طالبانی را تحکیم بخشد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از صدای افغانستان، موسسه پژوهش های جنگ و تهدیدات بحران در امریکا در تازه ترین مقاله خود نوشته است، که هبت الله آخوندزاده رهبر گروه طالبان برای تحکیم قدرت خود از گردهمایی پسین رهبران مذهبی وابسته به طالبان استفاده کرد.
موسسه پژوهش های جنگ و تهدید بحران در تازه‌ترین مقاله خود که امروز شنبه 8 اسد در سایت رسمی این نهاد به نشر رسیده، نوشته است که هبت الله آخوندزاده رهبر گروه طالبان از گردهمایی اخیر رهبران مذهبی وابسته به این گروه برای تحکیم قدرت و پیشبرد تلاش‌ها برای اجرای برنامه حکومت‌داری تندرو استفاده کرد.
طالبان یک‌ماه پیشتر نشست بزرگی را با حضور 3500 تن از ملاهای هوادار خود شان در کابل برگزار کردند و آن را مجمع "علمای دینی" نام گذاشتند، شرکت کننده گان عمدتاً رهبران مذهبی وابسته به طالبان بودند.
این مقاله افزوده، به نظر می‌رسید که ملاهبت الله رهبر ضعیفی برای این گروه باشد اما از آنجای که سخنان رهبر بزرگ این گروه نشان می‌دهد که او از نظر فکری افراطی است و بعید به نظر می رسد در مورد سیاست اجتماعی سازش کند.
ملا هبت‌الله  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.07.2022
پیام جدید رهبر طالبان
در نتیجه مخالفت او دروازه ای تحصیل و آموزش به روی دختران بسته شد، نشان می‌دهد که او نقش قاطع در تصمیم گیری دارد.
مقاله افزوده، که رهبر طالبان در گردهمایی علما در کابل به اقتدار خود بر جنبش طالبان و دریافت قول اطاعت از رهبران مذهبی در سرتا سر افغانستان استفاده کرده و خواهان اطاعت بی چون و چرا شده است. حبیب الله حقانی رییس این نشست علمای دینی نیز به اطاعت از امر رهبر اعظم شان تاکید کرده است.
این گردهمایی با قطعنامه‌ی یازده ماده‌ی پایان یافت که بیشتر به فرمانبری از هبت الله آخندزاده رهبر این گروه تاکید داشت و این تاکیدات بیانگر نگرانی رهبر طالبان از عدم اطاعت زیر دستانش است.
نویسنده این مقاله در بخش دیگر آن گفته است که تنش‌های میان گروهی طالبان را رهبر این گروه به حدی جدی تلقی کرده که ممکن است باعث سقوط رژیم آنان شود.
رهبر طالبان در مورد حملات داعش در افغانستان گفت، که نیروهای ما مجال حمله به داعش را نخواهند داد و در نهایت تلاش بر نابودی این گروه در افغانستان خواهد نمود و همچنان اضافه نمود که تا حالا نیز از حملات گسترده‌ی داعش جلوگیری صورت گرفته و حملات آنان کاهش یافته است.
مقاله افزوده که سخنان رهبرطالبان نشان می‌دهد که او از نظر فکری افراطی است و بعید به نظر می رسد در مورد سیاست اجتماعی سازش کند و یا به خواست جامعه بین الملی تن دهد. رهبر طالبان در سخنان خود در نشست ملاها گفت "ما به هیچ عنوان به خواسته های جهانی که در مخالفت با ذهنیت ما و قواعد اسلامی باشد موافقت نمی کنیم و جامعه جهانی باید آگاه باشد که خواسته های شان را بر ما نمیتوانند تحمیل کنند حتی اگر از اتم شان استفاده کنند".
در این مقاله آمده که خلاف آنچه که ذبیح الله مجاهد سخن‌گوی ارشد این گروه پیش از برگزاری نشست گفت، که در مورد بازگشای مکاتب و کار زنان در ادارت دولتی نیز تصمیم گرفته می‌شود؛ هیچ صحبتی صورت نگرفت و تنها یک تن از اشتراک کنندگان نگاهی گزری به وضعیت زنان در افغانستان داشت.
در بخش آخری این مقاله آمده است که ملا هبت الله آخندا زاده رهبر این گروه در سدد حاکمیت انحصاری که در آن قدرت در اختیار فرماندهان و رهبران مذهبی قدیمی طالبان قرار داشته باشد، است. وی اظهار داشت که اجرای شریعت به وحدت حاکمان طالبان و رهبری دینی بستگی دارد. آخوندزاده مجدداً بر عفو عمومی برای مقامات سابق دولت افغانستان تاکید کرد، اما خاطرنشان کرد که "بخشش به معنای آوردن آنها به دولت نیست".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала